Koningin Máxima begint werkbezoek Pakistan
ISLAMABAD (ANP) - Koningin Máxima is maandag begonnen aan haar driedaagse werkbezoek aan Pakistan. De regering heeft haar om advies gevraagd over het verbeteren van toegang tot financiële diensten voor de bevolking. Slechts 21 procent van de volwassenen heeft die toegang; bij vrouwen ligt dat cijfer op 7. Dat is een van de laagste scores in de wereld.
De koningin bezoekt Pakistan in haar functie als speciaal pleitbezorger van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Dat moest voorafgaand aan haar komst extra worden benadrukt. Pakistaanse media hadden eerder uitgepakt over het 'koninklijk bezoek' uit Nederland. De komst van Máxima zou de onderlinge betrekkingen en het toerisme verbeteren, en de koningin zou zelfs in de bres springen voor Kashmir. Dat beeld is inmiddels bijgesteld. In nieuwsuitzendingen op televisie werd zondag en maandag de ware reden van het bezoek uitgelegd.
Máxima kreeg zondag wel een scherpe aanval te verduren van PVV-leider Geert Wilders. Die sprak van een "ongepast bezoek". Hij vond het "een beetje heel erg dom" dat de koningin "terreurstaat Pakistan bezoekt", kort nadat een tegen hem uitgesproken fatwa is herhaald.
De koningin werkt op haar eerste dag in Islamabad een hele reeks vergaderingen af, waarbij ze zich op de hoogte wil stellen van de situatie in Pakistan wat betreft de toegang tot bijvoorbeeld bankrekeningen, verzekeringen en leningen. Dinsdag spreekt ze met de gouverneur van de centrale bank, met premier Imran Khan en president Arif Alvi.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
5 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
7 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden