Koning tegen president Kenia: u kent onze bezorgdheid
NAIROBI (ANP) - Koning Willem-Alexander heeft zich dinsdagavond tijdens het staatsbanket in Nairobi direct tot de Keniaanse president William Ruto gericht. "U bent op de hoogte van onze bezorgdheid over meldingen van ontvoeringen en straffeloosheid", zei hij in zijn toespraak.
In Kenia, waar het koningspaar van dinsdag tot en met donderdag op staatsbezoek is, is sinds het aantreden van Ruto in 2022 veel onrust. Bij protesten over corruptie, inflatie en werkloosheid zouden tientallen Kenianen zijn ontvoerd. Vorige zomer kwamen bij een protest tientallen mensen om het leven door politie-ingrijpen.
"Als gelijkwaardige partners kunnen we dergelijke kwesties openhartig bespreken", zei de koning voorafgaand aan het diner. "We moedigen alle inspanningen aan om te zorgen dat er verantwoording plaatsvindt bij mensenrechtenschendingen." De koning sprak ook over het gesprek dat hij dinsdagmiddag had met Keniaanse jongeren over de situatie in het land. "Jonge Kenianen willen serieus genomen worden. Om als vrije burgers te werken aan de toekomst van hun land", aldus de koning.
Staatsbezoek
Willem-Alexander had al aangegeven het passend te vinden om aandacht te besteden "aan de mensenrechten, goed bestuur en accountability" in het land. Rond het staatsbezoek was de afgelopen tijd veel ophef. Critici menen dat het bezoek niet door had moeten gaan zolang William Ruto nog president is.
De koning stipte dinsdagavond ook de positieve ervaringen aan die hij met Kenia en het continent Afrika heeft. "Mijn liefde voor Afrika heb ik al op jonge leeftijd meegekregen van mijn vader, die tien jaar van zijn jeugd doorbracht in het toenmalige Tanganyika", zei hij. "Zelf heb ik dit deel van Afrika, en Kenia in het bijzonder, leren kennen in de jaren tachtig en negentig. Eerst als piloot voor AMREF - Flying Doctors. En later als piloot voor Kenya Wildlife Service, waar ik onder andere olifanten moest beschermen tegen stropers in Meru National Park."
De koning beschouwt Kenia vanuit de lucht als "magisch", maar vindt het land vanaf de grond nog indrukwekkender. "Want daar ervaar je de ongelooflijke kracht van de mensen die hier wonen en dit land bewerken."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
2 minuten geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor.
5 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De Universiteit Utrecht (UU) heeft aan zeven studenten uit Gaza een beurs verleend om aan de UU te studeren, meldt de universiteit op haar website. Zij zijn inmiddels in Utrecht aangekomen.
43 minuten geledenGORINCHEM (ANP) - De partijen in de gemeenteraad van Gorinchem willen nog niet veel kwijt over het nieuws dat er zes aanhoudingen zijn verricht in het onderzoek naar stemfraude. "We moeten verder afwachten wat hieruit naar voren komt", zegt Pierre Schefferlie, fractievoorzitter van Democraten Gorinchem.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In een groot deel van Nederland is om 12.00 uur code oranje ingegaan wegens extreme hitte. De weerwaarschuwing werd maandag al aangekondigd en geldt vooralsnog tot vrijdag 08.00 uur.
1 uur geledenZWOLLE (ANP) - Ondiep grondwater is op veel meer plekken vervuild met stoffen die niet in het drinkwater thuishoren dan tot nu toe werd aangenomen. Het gaat onder meer om bestrijdingsmiddelen, medicijnen, PFAS en nutriƫnten. Dat blijkt uit vijf jaar meten met een nieuw meetnet in grondwaterbeschermingsgebieden, meldt drinkwaterbedrijf Vitens.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het treinverkeer is weer volledig opgestart na de landelijke ov-staking eerder op de dag, zegt een woordvoerster van de NS. Het openbaar vervoer lag plat van 04.00 uur tot 08.00 uur. De treinen rijden inmiddels weer volgens de dienstregeling, aldus de woordvoerster.
2 uur geleden