Koning praat over effect coronacrisis op verduurzaming
AMERSFOORT (ANP) - Koning Willem-Alexander heeft dinsdagmiddag in Amersfoort een werkbezoek gebracht aan Nederland Isoleert, om zich te laten informeren over de effecten van de coronacrisis op de energietransitie en verduurzaming van met name woningen.
Het bedrijf, onderdeel van energiebedrijf Essent, richt zich op het isoleren van bestaande woningen en gebouwen. Naast energielevering en verduurzaming van gebouwen, houdt Essent zich ook bezig met de omschakeling van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen.
De koning hoorde dat de corona-uitbraak de aanvraag van offertes en de uitvoering van werkzaamheden vertraagt. Mensen zijn bang om werklieden over de vloer te krijgen en durven in onzekere financiële tijden ook de hoge uitgaven niet aan.
Kansen
De Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) publiceerde dinsdag een rapport waarin wordt bevestigd dat de coronacrisis inderdaad leidt tot vertraging van de verduurzaming van woningen. Waar de bedrijven in die sector tot maart meer werk dan personeel hadden om het uit te voeren, is dat nu omgekeerd en is er sprake van halvering van de omzet.
Willem-Alexander stelde vast dat verduurzaming voor veel huizenbezitters een luxe-goed is, dat in deze moeilijke tijd geen prioriteit meer heeft. Er werden in een gesprek met onder meer vertegenwoordigers van Vattenfall en de Vereniging Eigen Huis suggesties aangedragen om mensen weer aan te moedigen - met enkelvoudige subsidies bijvoorbeeld - en om grootschalige projecten op de rails te houden.
In een tweede gesprek kwam aan de orde welke kansen en oplossingen er zijn voor een 'groen herstel’ van de energiemarkt na de coronacrisis. Er moet nu vooral worden doorgepakt en de investeringen die worden gedaan, moet zich vooral daar op richten, zo was de conclusie.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De zedenzaak op een school in Zoetermeer, waarbij Oskar van der V. dinsdag terechtstaat voor ontucht en het heimelijk filmen van kinderen, heeft diepe sporen nagelaten bij de slachtoffers en de gezinnen waaruit zij komen. De ouders van tien slachtoffers oefenden dinsdag hun spreekrecht uit. Ook de moeder die eind 2022 al een officiële melding bij de school maakte, nadat haar dochter thuis vertelde dat de conciërge haar had aangeraakt, las een verklaring voor.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie verdenkt de 42-jarige Marcel de G. uit Vught van poging tot moord op een of meerdere asielzoekers begin april in Amsterdam-West. Volgens de officier van justitie heeft hij verklaard dat hij dit van plan was, omdat hij een statement wilde maken na onder meer de dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude. Dat kwam dinsdag naar voren tijdens een niet-inhoudelijke zitting bij de rechtbank in Amsterdam.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB zet de rest van de week extra personeel in vanwege de voorspelde hitte. Tot en met zondag wordt gewerkt met een maximale bezetting van wegenwachten, meldt een woordvoerder.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol uitgebreid naar zes provincies. Maandag werd het al van kracht voor Limburg en Noord-Brabant. Sinds dinsdagochtend geldt het ook voor Gelderland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland, zegt een woordvoerder. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - Door de verwachte zon en warmte van de aankomende dagen zal het neerslagtekort flink oplopen. Weeronline verwacht dat veel vocht verdampt door de hitte.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft vier jaar celstraf geëist in een 36 jaar oude zedenzaak. Willem V. (59) stond dinsdag voor de rechtbank in Den Haag terecht voor het verkrachten van een 14-jarig meisje in het Zuid-Hollandse Bodegraven op 30 maart 1990.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere ouders van de Zoetermeerse basisschool waar zedenverdachte Oskar van der V. werkte, trokken al eerder aan de bel over het gedrag van de conciërge. De 58-jarige Van der V. was sinds december 2019 conciërge op de school.
2 uur geleden