Koning: Koningsdag om nooit te vergeten en nooit te herhalen
EINDHOVEN (ANP) - "Een Koningsdag om nooit te vergeten, maar ook om nooit te herhalen." Met die woorden sloot koning Willem-Alexander Koningsdag 2021 in Eindhoven dinsdag af. Hij doelde op de beperkingen vanwege de coronapandemie bij het bezoek voor zijn verjaardag aan de stad.
Koning Willem-Alexander, koningin Máxima en de prinsessen Amalia, Alexia en Ariane vertrokken even voor 13.30 uur uit Eindhoven, in dezelfde voertuigen als waar ze mee aankwamen. Even daarvoor bedankte de koning Eindhoven voor de gastvrijheid. Hij zei dat hun harten uitgaan naar de mensen die geen feest kunnen vieren doordat ze dierbaren zijn kwijt geraakt of bijvoorbeeld in een ziekenhuis, op de ic, staan op dit moment.
De koning vierde zijn 54e verjaardag. Net als zijn verjaardag van vorig jaar was het feest vanwege het coronavirus in aangepaste vorm. Bij de activiteiten in Eindhoven was geen publiek. Willem-Alexander benadrukte even voor het einde van het bezoek in een gesprek met journalisten te hopen dat volgend jaar weer meer contact met de mensen mogelijk is. Máxima bedankte Eindhoven voor de mogelijkheid die de familie kreeg om toch Koningsdag op deze manier te vieren. Ze sprak de wens uit dat het "beetje bij beetje" weer mogelijk wordt om meer te kunnen doen.
De koning en zijn gezin arriveerden rond 11.00 uur in een karavaan van oude en nieuwe auto's op het terrein van de Tech Campus. De koning reed met Amalia voorop in een oude DAF die de koninklijke familie jarenlang gebruikte tijdens vakanties in Italië. Maxima zat in een auto op zonne-energie van Lightyear. Zij zei later dat ze het leuker had gevonden als ze er wat meer in had kunnen scheuren. Willem-Alexander zei over de rit in de DAF: "Heel bijzonder dat ik nu in het echt met mijn dochter, de volgende generatie, erin mocht rijden. Is echt fantastisch geweest."
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
34 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
1 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
1 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - NS laat vanaf woensdag op een aantal trajecten minder treinen rijden vanwege de verwachte hitte. Bij temperaturen van rond de 30 graden of hoger kunnen treinonderdelen oververhit raken, legt de vervoerder uit. Vooral als het 's nachts ook warm blijft en een trein niet kan afkoelen, kunnen storingen optreden. Door de komende dagen minder treinen te laten rijden hoopt NS eventuele problemen beter op te kunnen vangen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In 7 van de 25 veiligheidsregio's geldt een verhoogd risico op natuurbranden. Dat is te zien op een kaart die de brandweer bijhoudt. De waarschuwing geldt in alle Noord-Hollandse veiligheidsregio's. In twee Zuid-Hollandse en een Limburgse veiligheidsregio geldt ook fase 2.
2 uur geleden