Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

KNVB-protest tegen EK campagnes supermarkten haalt niets uit

KNVB-protest tegen EK campagnes supermarkten haalt niets uit

ZEIST (ANP) - Voetbalbond KNVB heeft tevergeefs geprobeerd om de EK-reclames van supermarktketens als Lidl en Jumbo van de televisie te krijgen of in ieder geval te laten aanpassen. De voetbalbond stuurde brieven naar de ondernemingen waarin de KNVB zijn beklag deed. Maar dat leidde verder tot niets. Albert Heijn is de officiële partner van de KNVB, maar die supermarktketen zegt dat de actie vanuit de voetbalbond buiten hen om is gegaan.

In de reclamespot met de Snollebollekes en de populaire 'juichcape' waarvoor klanten van de supermarkt kunnen sparen, zou Jumbo inbreuk maken op bepaalde oranje-uitingen van de KNVB. De Lidl Fluoranje-campagne zou een aanval zijn op de officiële kledinglijn van de KNVB.

In een reactie liet Jumbo de KNVB weten de campagne zo te laten. De keten bevestigt een brief te hebben gehad, maar wil verder geen commentaar geven. Ook Lidl ziet geen reden de reclame-uitingen aan te passen.

Commerciële belangen

De KNVB benadrukt dat wordt opgekomen voor de commerciële belangen van de bond, aldus een woordvoerder. "Onze partners investeren veel in het Nederlandse voetbal. Het zijn onze merken. We sturen vaker dit soort brieven." De KNVB overweegt niet om verder te gaan dan alleen een sommatie. "We laten het hierbij."

Tal van bedrijven hebben acties opgezet rond het EK voetbal en het Nederlands elftal. Alleen partners van de KNVB mogen in hun reclames rechtstreeks verwijzen naar Oranje. De KNVB wilde niet zeggen of in de aanloop naar het EK, dat vrijdag begint, meer bedrijven een brief hebben ontvangen met het verzoek om reclames aan te passen.

Bavaria

Bavaria heeft zover bekend nog geen brief ontvangen voor zijn campagne met het oranje broekje, zegt een woordvoerster van het bedrijf. Tijdens het WK voetbal van 2010 in Zuid-Afrika haalde het biermerk nog de wereldpers met zijn actie met de befaamde jurkjes. Wereldvoetbalbond FIFA verwijderde tientallen vrouwen uit het stadion, nadat ze zich tijdens de wedstrijd Nederland-Denemarken hadden omgekleed. Twee van hen werden zelfs gearresteerd vanwege illegale commerciële activiteiten in een voetbalstadion. De aanklacht tegen hen werd uiteindelijk ingetrokken.

Tijdens het EK is niet de KNVB, maar de Europese voetbalbond UEFA verantwoordelijk voor alle commerciële uitingen in de Johan Cruijff ArenA, dat vier wedstrijden huisvest. De UEFA moet bepalen of uitingen van merken die concurreren met de eigen partners en sponsoren worden toegestaan.

Meer uit Financieel

Werkloosheid blijft stabiel op 4 procent in oktober

DEN HAAG (ANP) - De werkloosheid is in oktober onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Net als in september zat 4 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk. Dat is het hoogste niveau in vier jaar.

1 uur geleden
Toezichthouder ACM waarschuwt voor misleidende kortingen

DEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor misleidende kortingen. Volgens de toezichthouder vermelden veel winkels hun kortingen niet op de juiste manier. Dat kan consumenten op het verkeerde been zetten, vooral nu veel mensen aankopen doen rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst.

1 uur geleden
Sterkste verbetering consumentenvertrouwen in bijna 4,5 jaar

DEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in november opnieuw minder negatief dan een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen verbeterde deze maand naar min 21, van min 27 in oktober. Dat is de grootste verbetering in bijna 4,5 jaar.

1 uur geleden
Jongeren sturen 1 tot 3 keer per maand een Tikkie naar ouders

AMSTERDAM (ANP) - Jongeren tussen de 10 en 16 jaar sturen gemiddeld een tot drie keer per maand een Tikkie naar hun ouders. Uit onderzoek van BUUT, een digitale bank voor jongeren, blijkt dat 54 procent van de ouders regelmatig extra geld overmaakt via een betaalverzoek. Vaak doen ouders dit zonder daar vragen over te stellen.

1 uur geleden
Verzuim op de werkvloer in oktober gestegen naar 5 procent

DEN BOSCH (ANP) - Het verzuim op de werkvloer is in oktober gestegen naar 5 procent, vergeleken met 4,7 procent in september. Dit is ten opzichte van oktober vorig jaar(4,9 procent) een lichte stijging, blijkt uit cijfers van arbodienstverleners ArboNed en HumanCapitalCare, die samen bijna 1 miljoen werknemers ondersteunen.

1 uur geleden
Meer nieuwbouwwoningen met vergunning, wel minder huizen gebouwd

DEN HAAG (ANP) - Gemeenten hebben in het afgelopen kwartaal meer vergunningen voor nieuwbouwhuizen afgegeven. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat bijna 22.600 nieuwe woningen in het derde kwartaal een vergunning hebben gekregen. Dat zijn er 3100 meer dan een jaar eerder en 2200 meer dan in het tweede kwartaal.

1 uur geleden
Corporaties kunnen oplopende investeringen niet lang volhouden

DEN HAAG (ANP) - Woningcorporaties waarschuwen dat ze steeds meer tegen hun financiële grenzen aanlopen. "Het financieringsmodel moet tijdig bijgestuurd worden, anders stokt de nieuwbouw", stelt voorzitter Liesbeth Spies van corporatiekoepel Aedes bij de presentatie van jaarcijfers. De voormalige CDA-minister van Binnenlandse Zaken ziet hierin een opdracht voor het nieuwe kabinet.

2 uur geleden