Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

KNVB-protest tegen EK campagnes supermarkten haalt niets uit

KNVB-protest tegen EK campagnes supermarkten haalt niets uit

ZEIST (ANP) - Voetbalbond KNVB heeft tevergeefs geprobeerd om de EK-reclames van supermarktketens als Lidl en Jumbo van de televisie te krijgen of in ieder geval te laten aanpassen. De voetbalbond stuurde brieven naar de ondernemingen waarin de KNVB zijn beklag deed. Maar dat leidde verder tot niets. Albert Heijn is de officiële partner van de KNVB, maar die supermarktketen zegt dat de actie vanuit de voetbalbond buiten hen om is gegaan.

In de reclamespot met de Snollebollekes en de populaire 'juichcape' waarvoor klanten van de supermarkt kunnen sparen, zou Jumbo inbreuk maken op bepaalde oranje-uitingen van de KNVB. De Lidl Fluoranje-campagne zou een aanval zijn op de officiële kledinglijn van de KNVB.

In een reactie liet Jumbo de KNVB weten de campagne zo te laten. De keten bevestigt een brief te hebben gehad, maar wil verder geen commentaar geven. Ook Lidl ziet geen reden de reclame-uitingen aan te passen.

Commerciële belangen

De KNVB benadrukt dat wordt opgekomen voor de commerciële belangen van de bond, aldus een woordvoerder. "Onze partners investeren veel in het Nederlandse voetbal. Het zijn onze merken. We sturen vaker dit soort brieven." De KNVB overweegt niet om verder te gaan dan alleen een sommatie. "We laten het hierbij."

Tal van bedrijven hebben acties opgezet rond het EK voetbal en het Nederlands elftal. Alleen partners van de KNVB mogen in hun reclames rechtstreeks verwijzen naar Oranje. De KNVB wilde niet zeggen of in de aanloop naar het EK, dat vrijdag begint, meer bedrijven een brief hebben ontvangen met het verzoek om reclames aan te passen.

Bavaria

Bavaria heeft zover bekend nog geen brief ontvangen voor zijn campagne met het oranje broekje, zegt een woordvoerster van het bedrijf. Tijdens het WK voetbal van 2010 in Zuid-Afrika haalde het biermerk nog de wereldpers met zijn actie met de befaamde jurkjes. Wereldvoetbalbond FIFA verwijderde tientallen vrouwen uit het stadion, nadat ze zich tijdens de wedstrijd Nederland-Denemarken hadden omgekleed. Twee van hen werden zelfs gearresteerd vanwege illegale commerciële activiteiten in een voetbalstadion. De aanklacht tegen hen werd uiteindelijk ingetrokken.

Tijdens het EK is niet de KNVB, maar de Europese voetbalbond UEFA verantwoordelijk voor alle commerciële uitingen in de Johan Cruijff ArenA, dat vier wedstrijden huisvest. De UEFA moet bepalen of uitingen van merken die concurreren met de eigen partners en sponsoren worden toegestaan.

Meer uit Financieel

New York Times klaagt AI-bedrijf Perplexity aan

NEW YORK (ANP) - The New York Times (NYT) klaagt AI-zoekmachine Perplexity aan wegens auteursrechtenschendingen. Dat meldt de gerenommeerde Amerikaanse krant op haar website. Perplexity zou onder meer gegenereerde informatie aanbieden die "direct concurreert" met de artikelen van de NYT, die veelal achter een betaalmuur zitten.

11 minuten geleden
Vliegtuigen kunnen weer landen op Eindhoven Airport

EINDHOVEN (ANP) - Het is weer mogelijk voor vliegtuigen om te landen op Eindhoven Airport. Dat meldt de luchthaven op X. Vrijdagochtend had de luchthaven nog dusdanig veel last van mist dat er tijdelijk geen toestellen konden landen. Inmiddels is het weer verbeterd.

1 uur geleden
Netflix koopt studio's van Warner Bros. in miljardendeal

LOS ANGELES (ANP) - Netflix koopt de tv- en filmstudio's en het streamingplatform van Warner Bros. Discovery. Daarmee krijgt 's werelds populairste streamingdienst voor films en series ook veel klassieke en populaire films in handen, zoals de reeks Harry Potter-films en Citizen Kane. Ook lijft Netflix zijn streamingrivaal HBO Max in. Bij de deal in contanten en aandelen wordt heel Warner Bros. Discovery gewaardeerd op 82,7 miljard dollar, hebben de bedrijven bekendgemaakt.

2 uur geleden
Brussel ziet af van boete TikTok om advertentiedatabase

BRUSSEL (ANP) - Brussel ziet af van een mogelijke boete voor socialmediabedrijf TikTok omdat het Chinese bedrijf toezeggingen heeft gedaan voor het transparanter maken van zijn database van advertenties. Dat meldt de Europese Commissie vrijdag.

3 uur geleden
Zuinige klanten van warmtenet betalen mogelijk meer

DEN HAAG (ANP) - Huishoudens die zijn aangesloten op het warmtenet met een laag verbruik gaan mogelijk volgend jaar meer betalen voor de levering van warmte. Dat volgt uit de maximale warmtetarieven die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vrijdag bekendmaakte voor energieleveranciers.

3 uur geleden
X krijgt boete 120 miljoen van EU, onder meer om blauwe vinkjes

BRUSSEL (ANP/AFP) - De Europese Commissie heeft socialemediaplatform X een boete opgelegd van 120 miljoen euro voor het overtreden van Europese digitale regels, onder meer vanwege misleiding over blauwe vinkjes.

3 uur geleden
Wereldwijde voedselprijzen dalen voor derde maand op rij

ROME (ANP/RTR) - De wereldwijde voedselprijzen zijn in november voor de derde maand op rij gedaald. Alle belangrijke basisvoedingsmiddelen, met uitzondering van granen, lieten vorige maand een daling zien, meldt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO). De daling kwam voornamelijk door ruime voorraden.

3 uur geleden