Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

KNVB-protest tegen EK campagnes supermarkten haalt niets uit

KNVB-protest tegen EK campagnes supermarkten haalt niets uit

ZEIST (ANP) - Voetbalbond KNVB heeft tevergeefs geprobeerd om de EK-reclames van supermarktketens als Lidl en Jumbo van de televisie te krijgen of in ieder geval te laten aanpassen. De voetbalbond stuurde brieven naar de ondernemingen waarin de KNVB zijn beklag deed. Maar dat leidde verder tot niets. Albert Heijn is de officiële partner van de KNVB, maar die supermarktketen zegt dat de actie vanuit de voetbalbond buiten hen om is gegaan.

In de reclamespot met de Snollebollekes en de populaire 'juichcape' waarvoor klanten van de supermarkt kunnen sparen, zou Jumbo inbreuk maken op bepaalde oranje-uitingen van de KNVB. De Lidl Fluoranje-campagne zou een aanval zijn op de officiële kledinglijn van de KNVB.

In een reactie liet Jumbo de KNVB weten de campagne zo te laten. De keten bevestigt een brief te hebben gehad, maar wil verder geen commentaar geven. Ook Lidl ziet geen reden de reclame-uitingen aan te passen.

Commerciële belangen

De KNVB benadrukt dat wordt opgekomen voor de commerciële belangen van de bond, aldus een woordvoerder. "Onze partners investeren veel in het Nederlandse voetbal. Het zijn onze merken. We sturen vaker dit soort brieven." De KNVB overweegt niet om verder te gaan dan alleen een sommatie. "We laten het hierbij."

Tal van bedrijven hebben acties opgezet rond het EK voetbal en het Nederlands elftal. Alleen partners van de KNVB mogen in hun reclames rechtstreeks verwijzen naar Oranje. De KNVB wilde niet zeggen of in de aanloop naar het EK, dat vrijdag begint, meer bedrijven een brief hebben ontvangen met het verzoek om reclames aan te passen.

Bavaria

Bavaria heeft zover bekend nog geen brief ontvangen voor zijn campagne met het oranje broekje, zegt een woordvoerster van het bedrijf. Tijdens het WK voetbal van 2010 in Zuid-Afrika haalde het biermerk nog de wereldpers met zijn actie met de befaamde jurkjes. Wereldvoetbalbond FIFA verwijderde tientallen vrouwen uit het stadion, nadat ze zich tijdens de wedstrijd Nederland-Denemarken hadden omgekleed. Twee van hen werden zelfs gearresteerd vanwege illegale commerciële activiteiten in een voetbalstadion. De aanklacht tegen hen werd uiteindelijk ingetrokken.

Tijdens het EK is niet de KNVB, maar de Europese voetbalbond UEFA verantwoordelijk voor alle commerciële uitingen in de Johan Cruijff ArenA, dat vier wedstrijden huisvest. De UEFA moet bepalen of uitingen van merken die concurreren met de eigen partners en sponsoren worden toegestaan.

Meer uit Financieel

Karremans schort ingreep bij Nexperia op, 'blijk van goede wil'

DEN HAAG (ANP) - Demissionair minister van Economische Zaken Vincent Karremans (VVD) heeft zijn ingreep bij Nexperia opgeschort. Dat meldt hij in een verklaring op X. Karremans legde eerder beperkingen op aan de chipfabrikant.

3 minuten geleden
Beleggers Damrak wachten op cijfers Nvidia, AEX bijna onveranderd

AMSTERDAM (ANP) - Beleggers op de Amsterdamse effectenbeurs namen woensdag bij de start van de handel een afwachtende houding aan, na de forse verliezen van de afgelopen dagen. De beurshandel staat al weken onder druk door een groeiende vrees onder beleggers voor een AI-bubbel. Aandelenhandelaren kijken dan ook vol spanning uit naar de resultaten van Nvidia, die woensdag na het slot van Wall Street op het programma staan. De cijfers van de grootste verkoper van AI-chips ter wereld bepalen mogelijk de stemming op de beurzen richting het einde van het jaar.

51 minuten geleden
TikTok verwijderde dit jaar 6,5 miljoen video's om haat en geweld

AMSTERDAM (ANP) - TikTok heeft in de eerste helft van dit jaar ruim 6,5 miljoen video's van het platform verwijderd vanwege gewelddadige en haatdragende inhoud. TikTok meldt dat dit soort video's in strijd is met de regels tegen haat en gewelddadig extremisme.

1 uur geleden
DNB: waarde beleggingen huishoudens voor eerst boven 200 miljard

AMSTERDAM (ANP) - De totale waarde van de beleggingen van Nederlandse huishoudens is in het derde kwartaal voor het eerst gestegen tot boven de 200 miljard euro, dankzij de hogere beurskoersen. Dat meldt De Nederlandsche Bank (DNB). ASML nam daarbij de koppositie over van Shell als het aandeel waarin huishoudens het meest beleggen door de gestegen beurswaarde van de chipmachinemaker.

2 uur geleden
CPB: hogere defensie-uitgaven zorgen nauwelijks voor extra groei

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse economie profiteert waarschijnlijk nauwelijks en mogelijk zelfs helemaal niet van hogere defensie-uitgaven. Dat heeft het Centraal Planbureau (CPB) uitgerekend. Volgens de belangrijke adviseur van het kabinet komt dat vooral doordat de arbeidsmarkt krap is en een groot deel van het nieuwe defensiematerieel naar verwachting wordt geïmporteerd.

2 uur geleden
NS koopt voor ruim 400 miljoen euro nieuwe sprinters

UTRECHT (ANP) - De Nederlandse Spoorwegen kopen voor ruim 400 miljoen euro 36 nieuwe sprinters. De "hypermoderne" treinen, met de naam Flirt Flex, krijgen in tegenstelling tot de huidige sprinters weer het klassieke geel-blauwe NS-uiterlijk, maakte het spoorbedrijf bekend. De eerste treinen komen naar verwachting in 2030 op het Nederlandse spoor.

3 uur geleden
Nog altijd meer zelfstandigen met belastingschuld dan voor corona

DEN HAAG (ANP) - De groep zelfstandigen met een belastingschuld was vorig jaar veel groter dan voor de coronacrisis, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook het openstaande bedrag is veel hoger dan in 2019, het laatste jaar voordat de virusuitbraak grote impact kreeg op de economie.

3 uur geleden