Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

KNVB-protest tegen EK campagnes supermarkten haalt niets uit

KNVB-protest tegen EK campagnes supermarkten haalt niets uit

ZEIST (ANP) - Voetbalbond KNVB heeft tevergeefs geprobeerd om de EK-reclames van supermarktketens als Lidl en Jumbo van de televisie te krijgen of in ieder geval te laten aanpassen. De voetbalbond stuurde brieven naar de ondernemingen waarin de KNVB zijn beklag deed. Maar dat leidde verder tot niets. Albert Heijn is de officiële partner van de KNVB, maar die supermarktketen zegt dat de actie vanuit de voetbalbond buiten hen om is gegaan.

In de reclamespot met de Snollebollekes en de populaire 'juichcape' waarvoor klanten van de supermarkt kunnen sparen, zou Jumbo inbreuk maken op bepaalde oranje-uitingen van de KNVB. De Lidl Fluoranje-campagne zou een aanval zijn op de officiële kledinglijn van de KNVB.

In een reactie liet Jumbo de KNVB weten de campagne zo te laten. De keten bevestigt een brief te hebben gehad, maar wil verder geen commentaar geven. Ook Lidl ziet geen reden de reclame-uitingen aan te passen.

Commerciële belangen

De KNVB benadrukt dat wordt opgekomen voor de commerciële belangen van de bond, aldus een woordvoerder. "Onze partners investeren veel in het Nederlandse voetbal. Het zijn onze merken. We sturen vaker dit soort brieven." De KNVB overweegt niet om verder te gaan dan alleen een sommatie. "We laten het hierbij."

Tal van bedrijven hebben acties opgezet rond het EK voetbal en het Nederlands elftal. Alleen partners van de KNVB mogen in hun reclames rechtstreeks verwijzen naar Oranje. De KNVB wilde niet zeggen of in de aanloop naar het EK, dat vrijdag begint, meer bedrijven een brief hebben ontvangen met het verzoek om reclames aan te passen.

Bavaria

Bavaria heeft zover bekend nog geen brief ontvangen voor zijn campagne met het oranje broekje, zegt een woordvoerster van het bedrijf. Tijdens het WK voetbal van 2010 in Zuid-Afrika haalde het biermerk nog de wereldpers met zijn actie met de befaamde jurkjes. Wereldvoetbalbond FIFA verwijderde tientallen vrouwen uit het stadion, nadat ze zich tijdens de wedstrijd Nederland-Denemarken hadden omgekleed. Twee van hen werden zelfs gearresteerd vanwege illegale commerciële activiteiten in een voetbalstadion. De aanklacht tegen hen werd uiteindelijk ingetrokken.

Tijdens het EK is niet de KNVB, maar de Europese voetbalbond UEFA verantwoordelijk voor alle commerciële uitingen in de Johan Cruijff ArenA, dat vier wedstrijden huisvest. De UEFA moet bepalen of uitingen van merken die concurreren met de eigen partners en sponsoren worden toegestaan.

Meer uit Financieel

Brussel onderzoekt Meta om misbruik marktpositie AI op WhatsApp

BRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.

1 uur geleden
Verzekeraars beloven hogere premie voor trouwe klant te voorkomen

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

1 uur geleden
Industrie produceert iets groener, geen langetermijnverbetering

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse industrie heeft vorig jaar iets groener geproduceerd dan een jaar eerder, maar op de langere termijn is er nog geen sprake van een trendbreuk. Dat meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) op basis van gegevens van grote industriebedrijven in ons land.

1 uur geleden
Brussel wil financiële markten beter stroomlijnen

BRUSSEL (ANP) - Brussel vindt de financiële markten binnen de EU te gefragmenteerd en wil dat het makkelijker wordt om binnen Europa financiële diensten te verhandelen. Daarvoor presenteert de Europese Commissie donderdag een plan. Daarin geeft Brussel de Europese toezichthouder voor financieel toezicht ook een grotere rol.

2 uur geleden
Italiaanse politie onderzoekt modemerken om mogelijke uitbuiting

MILAAN (ANP) - De Italiaanse politie heeft op hoofdkantoren van dertien bekende modebedrijven documenten opgevraagd over hun omgang met toeleveranciers, meldt persbureau Reuters op basis van documenten van justitie. De actie is onderdeel van een breder onderzoek naar vermeende uitbuiting van arbeiders in de mode-industrie. Agenten bezochten onder andere Dolce & Gabbana, Versace, Prada en de Italiaanse tak van Adidas.

3 uur geleden
AEX-index verder omhoog na koerswinsten op Wall Street

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak ging donderdag verder omhoog na de kleine winstbeurt een dag eerder. Beleggers trokken zich op aan de hogere slotstanden op Wall Street, waar de stemming werd gesteund door zwakke cijfers over de Amerikaanse arbeidsmarkt. Die verstevigden de verwachting dat de Federal Reserve volgende week de rente verder gaat verlagen om de grootste economie ter wereld te ondersteunen.

3 uur geleden
EU bereidt onderzoek voor naar AI-functies WhatsApp, schrijft FT

BRUSSEL (ANP) - De Europese Unie is van plan een onderzoek te starten naar de AI-functies in WhatsApp, meldt zakenkrant Financial Times. Het onderzoek van de Europese Commissie zou gericht zijn op de manier waarop het Amerikaanse socialemediabedrijf Meta Platforms zijn 'Meta AI'-systeem dit jaar in de berichtendienst heeft ingebouwd.

4 uur geleden