Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

KNVB-protest tegen EK campagnes supermarkten haalt niets uit

KNVB-protest tegen EK campagnes supermarkten haalt niets uit

ZEIST (ANP) - Voetbalbond KNVB heeft tevergeefs geprobeerd om de EK-reclames van supermarktketens als Lidl en Jumbo van de televisie te krijgen of in ieder geval te laten aanpassen. De voetbalbond stuurde brieven naar de ondernemingen waarin de KNVB zijn beklag deed. Maar dat leidde verder tot niets. Albert Heijn is de officiële partner van de KNVB, maar die supermarktketen zegt dat de actie vanuit de voetbalbond buiten hen om is gegaan.

In de reclamespot met de Snollebollekes en de populaire 'juichcape' waarvoor klanten van de supermarkt kunnen sparen, zou Jumbo inbreuk maken op bepaalde oranje-uitingen van de KNVB. De Lidl Fluoranje-campagne zou een aanval zijn op de officiële kledinglijn van de KNVB.

In een reactie liet Jumbo de KNVB weten de campagne zo te laten. De keten bevestigt een brief te hebben gehad, maar wil verder geen commentaar geven. Ook Lidl ziet geen reden de reclame-uitingen aan te passen.

Commerciële belangen

De KNVB benadrukt dat wordt opgekomen voor de commerciële belangen van de bond, aldus een woordvoerder. "Onze partners investeren veel in het Nederlandse voetbal. Het zijn onze merken. We sturen vaker dit soort brieven." De KNVB overweegt niet om verder te gaan dan alleen een sommatie. "We laten het hierbij."

Tal van bedrijven hebben acties opgezet rond het EK voetbal en het Nederlands elftal. Alleen partners van de KNVB mogen in hun reclames rechtstreeks verwijzen naar Oranje. De KNVB wilde niet zeggen of in de aanloop naar het EK, dat vrijdag begint, meer bedrijven een brief hebben ontvangen met het verzoek om reclames aan te passen.

Bavaria

Bavaria heeft zover bekend nog geen brief ontvangen voor zijn campagne met het oranje broekje, zegt een woordvoerster van het bedrijf. Tijdens het WK voetbal van 2010 in Zuid-Afrika haalde het biermerk nog de wereldpers met zijn actie met de befaamde jurkjes. Wereldvoetbalbond FIFA verwijderde tientallen vrouwen uit het stadion, nadat ze zich tijdens de wedstrijd Nederland-Denemarken hadden omgekleed. Twee van hen werden zelfs gearresteerd vanwege illegale commerciële activiteiten in een voetbalstadion. De aanklacht tegen hen werd uiteindelijk ingetrokken.

Tijdens het EK is niet de KNVB, maar de Europese voetbalbond UEFA verantwoordelijk voor alle commerciële uitingen in de Johan Cruijff ArenA, dat vier wedstrijden huisvest. De UEFA moet bepalen of uitingen van merken die concurreren met de eigen partners en sponsoren worden toegestaan.

Meer uit Financieel

Consumentenbond: fietsenwinkels misleiden klant met nepaanbieding

DEN HAAG (ANP) - Fietsenwinkels leiden consumenten om de tuin met nepaanbiedingen. Dat constateert de Consumentenbond na onderzoek onder dertig grote en kleine aanbieders van fietsen, waaronder Fietsvoordeelshop, 12Go Biking en Het Zwarte Fietsenplan. "Vooral grote fietsenwinkels en winkels met een webshop maken zich schuldig aan deze oneerlijke verkooppraktijken", stelt de bond.

8 minuten geleden
OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

GORINCHEM (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

37 minuten geleden
Heijmans signaleert opsteker woningbouw: bezwaarwachtlijst slinkt

ROSMALEN (ANP) - De keuze van de Raad van State om tijdelijk voorrang te geven aan behandeling van bezwaren tegen woningbouwprojecten, begint voorzichtig vruchten af te werpen, merkt bouwconcern Heijmans. Doordat er in Nederland het afgelopen halfjaar extra vaart werd gezet achter bezwaarprocedures, is het aantal door Heijmans te bouwen woningen dat wacht op zo'n procedure gedaald van 4000 naar 3000.

45 minuten geleden
Meer winst verlichtingsproducent Signify door kostenbesparingen

EINDHOVEN (ANP) - Verlichtingsproducent Signify heeft in het eerste kwartaal een hogere winst behaald, geholpen door kostenbesparingen. Verder heeft Signify een tijdelijke topman benoemd als opvolger van Eric Rondolat, die begin dit jaar zijn vervroegde vertrek aankondigde. Financieel directeur Željko Kosanović is aangesteld tot interim-topman.

57 minuten geleden
Centrale bank VS trekt waarschuwingen cryptohandel deels in

WASHINGTON (ANP/RTR) - Amerikaanse banktoezichthouders hebben donderdag aangekondigd dat ze verschillende documenten intrekken die banken aanspoorden om voorzichtig te zijn met cryptohandel en aanverwante activiteiten.

4 uur geleden
Chipfabrikant Intel kondigt reorganisatie aan

SANTA CLARA (ANP/BLOOMBERG) - Chipfabrikant Intel gaat reorganiseren om de bureaucratie binnen het concern te verminderen. Het schrappen van veel bestuurslagen moet ervoor zorgen dat de kosten omlaaggaan en meer aandacht uitgaat naar innovatie, zei de onlangs aangetreden topman Lip-Bu Tan. Intel kampt met een verlies aan marktaandeel, onder andere doordat de chipmaker achterloopt op de concurrentie met de ontwikkeling van halfgeleiders voor AI-toepassingen.

9 uur geleden
Google voert winst fors op dankzij cloudactiviteiten

MOUNTAIN VIEW (ANP) - Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft het afgelopen kwartaal een fors hogere winst geboekt dan een jaar eerder. Daarbij profiteerde het techbedrijf onder andere van de sterke groei van zijn clouddiensten, waar veel meer vraag naar is door de snelle ontwikkeling van nieuwe toepassingen van kunstmatige intelligentie. Ook de bekende zoekdienst van Google groeide door.

10 uur geleden