Klöpping stopt crowdfunding voor Twittergesprek op abri's
AMSTERDAM (ANP) - Alexander Klöpping heeft de geldinzamelingsactie voor zijn abri-campagne gestopt. Donderdagmiddag heeft hij 24 uur na de start van de campagne ruim 25.000 euro opgehaald om een gesprek op Twitter tussen viroloog Marc van Ranst en Viruswaarheid-voorman Willem Engel op abri's te laten verschijnen.
"Het is mooi geweest, punt gemaakt", schrijft Klöpping op de donatiesite. Met het opgehaalde bedrag wordt het gesprek de komende dagen op meer dan 2000 plekken in Nederland getoond, "van tankstations tot bushokjes, van winkelcentra tot op Schiphol", aldus de oprichter van het journalistieke platform Blendle. Op al die plekken is dan te lezen hoe Belgische viroloog Van Ranst, op dit moment ondergedoken wegens bedreiging, Engel terechtwijst op het feit dat hij geen viroloog is en daarom "geen flying fuck" geeft om wat hij "uitkraamt".
Klöpping startte woensdag een crowdfunding om het gesprek tussen de twee mannen in abri's te kunnen afbeelden. Het streefbedrag van 2000 euro werd binnen ongeveer een half uur tijd gehaald.
Het grootst mogelijke publiek
In het gesprek op Twitter, dat volgens Klöpping "het grootst mogelijke publiek" verdient, zegt Engel dat Van Ranst een aandeel heeft in de "angstpandemie". De viroloog zit met zijn gezin ondergedoken omdat een voortvluchtige extreemrechtse beroepsmilitair hem heeft bedreigd. Hoewel Engel geen voorstander is van het bedreigen van wie dan ook, stelt hij dat Van Ranst het zo bont heeft gemaakt "dat hij nu extreem gehaat is".
Van Ranst reageert vervolgens op Engel: "Wanneer we ooit geconfronteerd worden met een salsapandemie, ga ik met veel plezier luisteren naar wat jij als dansleraar te zeggen hebt." Maar op dit moment zegt de Belg niets te geven om wat Engel uitkraamt "en Nederland zou dat best ook niet doen", aldus de Belg.
Willem Engel vindt het leuk en grappig dat het gesprek op zoveel plekken in Nederland te lezen is. "Gelukkig had ik een mooie profielfoto", grapt hij. En serieus: "Ik hoop dat het leidt tot een maatschappelijk debat over de zin en onzin van de maatregelen, vaccins en virologen natuurlijk, die een bijzonder bedenkelijke rol spelen in deze crisis." De Belgische en Nederlandse Viruswaarheid hebben daarom Van Ranst en Jaap van Dissel van het RIVM uitgenodigd voor zo'n discussie. "Daarop reageerde Van Ranst dat het logisch is dat Ajax niet tegen Sliedrecht speelt. "Maar wij willen wel graag spelen", verzekert Engel.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
5 uur geleden