KLM zwijgt over kosten achterlaten passagiers
SCHIPHOL (ANP) - KLM zwijgt over de schade die de luchtvaartmaatschappij heeft geleden door afgelopen weekend vluchten zonder passagiers te laten terugkeren. Zaterdag vlogen 42 vliegtuigen van Europese bestemmingen naar Schiphol zonder reizigers om de drukte op de luchthaven niet verder te vergroten. De maatschappij maakt niet bekend hoeveel mensen er zijn achtergebleven. Naar schatting zijn dat er ruim 4000, uitgaande van zo'n 100 passagiers per vlucht.
De maatschappij heeft passagiers die het aangaat gevraagd om zich bij KLM te melden om een claim in te dienen. De maatschappij koos ervoor om vluchten te schrappen met veel transferpassagiers omdat het bij de transferbalies op Schiphol erg druk was. KLM wilde voorkomen dat er grote groepen reizigers op de luchthaven zouden stranden omdat ze hun aansluitende vlucht waarschijnlijk toch niet gingen halen. Of KLM de schade op Schiphol wil gaan verhalen, wil de luchtvaartmaatschappij niet zeggen.
Reizigers die op doorreis waren en door de annulering een overstap misten, kunnen de kosten van een eventuele terugvlucht terugkrijgen. Verder kunnen gedupeerde reizigers, naast de kosten van een hotel, ook maaltijden vergoed krijgen. Volgens de algemeen geldende regels kunnen ook nog compensaties worden uitgekeerd.
Onderhoud
KLM meldt dat zondagavond ruim 90 procent van de gestrande passagiers inmiddels op bestemming was, of was overgeboekt naar een andere vlucht. Of iedereen is geholpen is volgens de maatschappij lastig te verifiëren. "Als iemand zelf een andere terugreismogelijkheid kiest is het voor KLM lastig om na te gaan of het ze is gelukt om terug te komen", aldus een woordvoerster. Zo kunnen passagiers een ticket hebben geboekt bij een andere maatschappij of de auto of trein hebben genomen. Ook kunnen ze hebben gekozen voor een langer verblijf.
Zaterdag was er op Schiphol maar één baan beschikbaar door onderhoud en ongunstige weersomstandigheden. Het groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan is in april begonnen en wordt naar verwachting half juli afgerond. Zo'n onderhoud wordt volgens Schiphol gepleegd in overleg met de vliegmaatschappijen en wordt lang voordat het plaatsvindt gepland. "Die stopt niet zomaar even een weekend", zegt een woordvoerster, die erop wijst dat het baanonderhoud van primair belang is voor de veiligheid. Schiphol benadrukt dat de annuleringen van KLM van afgelopen zaterdag op eigen initiatief werden gedaan.
Meer uit Financieel
MUMBAI (ANP) - De grootste luchtvaartmaatschappij van India, IndiGo, heeft spijt betuigd voor wijdverbreide verstoringen in zijn vliegschema voor het Aziatische land. Het door oud-KLM-topman Pieter Elbers geleide bedrijf schrapte de afgelopen dagen honderden vluchten. Dat gebeurde omdat nieuwe regels rond rust- en werktijden voor piloten voor roosterproblemen zorgden.
1 minuut geledenAMSTERDAM (ANP) - Philips toonde vrijdag wat herstel op de Amsterdamse beurs. Het zorgtechnologieconcern ging donderdag flink omlaag na een analistenrapport van Citi. De Amerikaanse zakenbank waarschuwde dat Philips volgend jaar meer tegenwind zou kunnen verwachten van handelstarieven en zwakkere marktomstandigheden in China en dat dit de omzetgroei kan drukken.
3 minuten geledenCANBERRA (ANP/AFP) - Ook TikTok gaat zich houden aan het socialemediaverbod in Australië voor kinderen en tieners onder de 16 jaar. De Australische wet gaat op 10 december in en op die dag zal de populaire filmpjesapp jongeren blokkeren, meldt het platform. Dat betekent dat zij geen account meer kunnen aanmaken of behouden.
1 uur geledenBURBANK (ANP) - Streamingdienst Netflix wordt een steeds grotere kanshebber voor de aankoop van grote delen van Warner Bros. Discovery. De bedrijven zijn begonnen aan exclusieve gesprekken over de overname van de film- en tv-studio's en streamingplatform HBO Max door Netflix, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Als het tot een deal komt, krijgt 's werelds populairste betaalde streamingdienst een van de oudste en bekendste studio's van Hollywood in handen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer horecabedrijven worstelen met problematische schulden. Een op de vijf horeca-ondernemingen gaf aan hiermee te worstelen in november, tegen 14 procent in november vorig jaar. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) na onderzoek onder bedrijven in de industrie, handel en diensten met vijf of meer medewerkers.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Speelgoed is het afgelopen jaar goedkoper geworden in Nederland. Dat is opvallend, producten worden doorgaans juist steeds duurder. Experts denken dat de toegenomen productie in China en de handelsspanningen van dat land met de Verenigde Staten mogelijk een rol spelen.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York lieten donderdag aan het slot kleine koersuitslagen zien. De aandacht van beleggers op Wall Street ging opnieuw uit naar cijfers over de Amerikaanse banenmarkt. Verder waren er nog kwartaalresultaten van onder meer softwareconcern Salesforce en supermarktketen Kroger.
10 uur geleden