Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

KLM zwijgt over kosten achterlaten passagiers

KLM zwijgt over kosten achterlaten passagiers

SCHIPHOL (ANP) - KLM zwijgt over de schade die de luchtvaartmaatschappij heeft geleden door afgelopen weekend vluchten zonder passagiers te laten terugkeren. Zaterdag vlogen 42 vliegtuigen van Europese bestemmingen naar Schiphol zonder reizigers om de drukte op de luchthaven niet verder te vergroten. De maatschappij maakt niet bekend hoeveel mensen er zijn achtergebleven. Naar schatting zijn dat er ruim 4000, uitgaande van zo'n 100 passagiers per vlucht.

De maatschappij heeft passagiers die het aangaat gevraagd om zich bij KLM te melden om een claim in te dienen. De maatschappij koos ervoor om vluchten te schrappen met veel transferpassagiers omdat het bij de transferbalies op Schiphol erg druk was. KLM wilde voorkomen dat er grote groepen reizigers op de luchthaven zouden stranden omdat ze hun aansluitende vlucht waarschijnlijk toch niet gingen halen. Of KLM de schade op Schiphol wil gaan verhalen, wil de luchtvaartmaatschappij niet zeggen.

Reizigers die op doorreis waren en door de annulering een overstap misten, kunnen de kosten van een eventuele terugvlucht terugkrijgen. Verder kunnen gedupeerde reizigers, naast de kosten van een hotel, ook maaltijden vergoed krijgen. Volgens de algemeen geldende regels kunnen ook nog compensaties worden uitgekeerd.

Onderhoud

KLM meldt dat zondagavond ruim 90 procent van de gestrande passagiers inmiddels op bestemming was, of was overgeboekt naar een andere vlucht. Of iedereen is geholpen is volgens de maatschappij lastig te verifiëren. "Als iemand zelf een andere terugreismogelijkheid kiest is het voor KLM lastig om na te gaan of het ze is gelukt om terug te komen", aldus een woordvoerster. Zo kunnen passagiers een ticket hebben geboekt bij een andere maatschappij of de auto of trein hebben genomen. Ook kunnen ze hebben gekozen voor een langer verblijf.

Zaterdag was er op Schiphol maar één baan beschikbaar door onderhoud en ongunstige weersomstandigheden. Het groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan is in april begonnen en wordt naar verwachting half juli afgerond. Zo'n onderhoud wordt volgens Schiphol gepleegd in overleg met de vliegmaatschappijen en wordt lang voordat het plaatsvindt gepland. "Die stopt niet zomaar even een weekend", zegt een woordvoerster, die erop wijst dat het baanonderhoud van primair belang is voor de veiligheid. Schiphol benadrukt dat de annuleringen van KLM van afgelopen zaterdag op eigen initiatief werden gedaan.

Meer uit Financieel

Bedrijf achter Illy-koffie gaat volgend jaar produceren in de VS

TRIËST (ANP/BLOOMBERG) - De Italiaanse koffiebrander Illycaffè, het bedrijf achter de koffie van Illy, start volgend jaar met de productie in de Verenigde Staten. Het bedrijf wil volgens topvrouw Cristina Scocchia profiteren van de groei in deze belangrijke markt.

11 uur geleden
Duitse winkeliers vinden kerstverkopen dit jaar tegenvallen

BERLIJN (ANP/DPA) - De kerstverkopen in Duitsland zijn tot nu toe teleurstellend. Dit komt naar voren uit een enquête van de Duitse winkeliersorganisatie HDE die zondag werd gepubliceerd.

13 uur geleden
Duitse bedrijfsleven blij met terugkeer VK in Erasmusprogramma EU

LONDEN (ANP/DPA) - Het Duitse bedrijfsleven heeft de terugkeer van het Verenigd Koninkrijk in het EU-uitwisselingsprogramma voor studenten Erasmus+ verwelkomd. Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) en de Britse minister Nick Thomas-Symonds maakten de herintrede vanaf 2027 eerder deze week bekend. Het hoofd van de Duits-Britse Kamer van Koophandel noemde de beslissing "een zeer belangrijke stap" en hoopt dat het leidt tot een versoepeling van de visumvereisten.

14 uur geleden
Schiphol en KLM 'continu' druk met nabrengen koffers na storing

SCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".

15 uur geleden
AI en Trump ook in 2026 belangrijkste thema's voor beleggers

AMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.

18 uur geleden
Uitgeverij laat spullen met Nederlandse tekeningen van Temu halen

AMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.

1 dag geleden
Duitsland op schema met waterstof, Nederland worstelt

BERLIJN (ANP/DPA) - Anders dan in Nederland verloopt de aanleg van een groot waterstofleidingennetwerk in Duitsland volgens plan. De Duitsers begonnen dit jaar met de bouw van het landelijke netwerk en tot nu toe worden de bouwdeadlines gehaald, meldde de Duitse gasbrancheorganisatie FNB Gas.

1 dag geleden