Klimaatactivisten voeren actie bij hoofdkantoor ING
AMSTERDAM (ANP) - Klimaatactivisten van Milieudefensie, Extinction Rebellion en Fossielvrij NL gaan zondag actievoeren bij het hoofdkantoor van ING in Amsterdam in aanloop naar de aandeelhoudersvergadering van de bank een dag later, waar eveneens protesten zijn gepland. De actievoerders eisen onder meer dat ING stopt met fossiele investeringen en het "financieren van de klimaatcrisis".
Bij het protest bij het ING-kantoor in Amsterdam-Zuidoost zijn onder meer muziekoptredens, kraampjes, sprekers en workshops. Er worden honderden deelnemers verwacht bij die manifestatie met de naam "Tem de Leeuw". De actie wordt gesteund door meer organisaties, waaronder Oxfam Novib en Greenpeace. Het protest begint om 14.00 uur.
"ING is van alle Nederlandse financiële instellingen met afstand de grootste financier van fossiele brandstoffen. Daarmee verergert ING de klimaatcrisis. Terwijl de bank grote winsten maakt, zijn het de mensen in het mondiale zuiden die hun leefgebieden verwoest zien worden. En er vallen zelfs doden, zoals bij de overstromingen in Pakistan", aldus Winnie Oussoren, voorzitter van Milieudefensie Jong en woordvoerder van de gezamenlijke actie.
Fossiele bedrijven
De organisaties stellen dat ING vorig jaar met 5,2 miljard dollar fossiele bedrijven heeft gefinancierd. "De schade die ING met hun broeikasgassen veroorzaakt houdt zich natuurlijk niet aan landsgrenzen en is daarom op twee manieren grensoverschrijdend te noemen. Zowel op het gebied van mensenrechten en de CO2 die ze uitstoten", stelt Oussoren.
De aandeelhoudersvergadering van ING op maandag is verplaatst naar het Muziekgebouw aan ’t IJ vanwege de komst van klimaatactivisten. Daardoor is een grotere locatie nodig. Milieuactivisten met een aandeel ING hebben aangekondigd vragen te stellen over het klimaatbeleid.
Klimaatdoelstelling
ING laat weten gecommitteerd te zijn aan "de meest ambitieuze doelstelling van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5 graad en een balans te zoeken in de energiestrategie tussen de noodzaak om deze klimaatdoelstelling te halen, de noodzaak dat energie betaalbaar blijft en de noodzaak om de continuïteit van de energievoorziening te waarborgen".
Volgens de bank is er wel "een transitieperiode nodig om de huidige fossiel aangedreven economie voortvarend maar stapsgewijs over te laten gaan naar een duurzamere, door hernieuwbare energie aangedreven samenleving". "We waarderen het dat klimaatactivisten ons scherp houden en we gaan graag de dialoog aan over de praktische invulling van wetenschappelijke klimaatscenario’s", aldus ING.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - In delen van Rotterdam is zondag de stroom uitgevallen. Er is een storing in een transformatorstation, meldt een woordvoerster van netbeheerder Stedin. Het gaat om 19.338 aansluitingen, vooral ten zuiden van de Maas.
11 minuten geledenAXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, die binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht. Over de precieze route wordt nog overlegd, aldus de woordvoerder.
59 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Net als voorgaande jaren zet de Werkgroep Waarheidsvinding MH17 zondag 298 lege stoelen tegenover de Russische ambassade in Den Haag. Elke stoel vertegenwoordigt een slachtoffer van de in 2014 neergeschoten vlucht MH17. Het toestel, onderweg van Amsterdam naar Maleisië, werd boven het oosten van Oekraïne neergehaald door pro-Russische separatisten.
1 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - De kapotte ramen van het gemeentehuis in Wijk bij Duurstede zijn verstevigd en de plek is opgeruimd en schoongemaakt, meldt een gemeentewoordvoerder zondag. Het gemeentehuis werd vrijdagavond belaagd door relschoppers en er werden veel vernielingen aangericht. Volgens de woordvoerder is er aangifte van gedaan. Een schadebedrag is nog niet bekend.
2 uur geledenTER APEL (ANP) - Na de tweede dag van het ingaan van het nieuwe Europese asielsysteem moesten door de drukte bij het overvolle aanmeldcentrum in Ter Apel 120 asielzoekers de nacht in opvanglocaties buiten de Groningse plaats doorbrengen. Het Rode Kruis laat zondagochtend weten dat 92 asielzoekers in een sporthal in het Drentse dorp de Wijk sliepen en 28 de nacht doorbrachten in congrescentrum Hanzeplaza in Groningen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In meer dan de helft van de gemeenten hebben horecazaken toestemming om langer open te blijven tijdens het WK voetbal, meldt brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In verband met de zware explosie die in de nacht van donderdag op vrijdag plaatsvond in Amsterdam Nieuw-West zijn in totaal drie aanhoudingen verricht, laat de politie zaterdag weten. De politie had eerder al gemeld dat er vrijdag meerdere mensen waren aangehouden, maar niet het exacte aantal. Waarvan ze verdacht worden, wil de politie in verband met het onderzoek nog niet zeggen. Ook zijn er twee voertuigen in beslag genomen.
22 uur geleden