Kinderopvang: prijsplafond voor ouders
UTRECHT (ANP) - Als er in 2025 bijna gratis kinderopvang wordt ingevoerd, moet er een prijsplafond komen om ouders prijsstijgingen te besparen. Dat zegt de Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang (BMK) op basis van een rapport van de Rebel Group. "Van ouders wordt een kleine inkomensonafhankelijke bijdrage van 4 procent gevraagd. Maar de 4 procent blijft geen 4 procent als organisaties zelf hun prijs mogen bepalen", vreest de club.
Die 4 procent wordt namelijk berekend over een nog vast te stellen normbedrag. Zijn de kosten van de kinderopvang hoger, dan betalen ouders dat extra deel helemaal zelf, zo schetst BMK.
Er dreigt in haar visie een "aanzienlijke kans op prijsstijgingen, door de combinatie van schaarste, organisaties met een winstoogmerk én het ontbreken van financiële regels zoals een grens aan de prijs en de winst". Een prijsplafond en een verbod op winstuitkeringen zijn "een doeltreffende, eenvoudige oplossing én de beste garantie dat geld dat voor kinderopvang is bedoeld, ook daadwerkelijk bij kinderen terechtkomt", aldus BMK-voorzitter Loes Ypma.
Eerdere waarschuwingen
Een waarschuwing tegen prijsopdrijving is niet nieuw, aldus BMK, dat in dit verband verwijst naar het Eindrapport Scenariostudie Vormgeving Kindvoorzieningen in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Ook wetenschappers wezen er al op.
"Wij adviseren het ministerie van SZW om onderzoek te doen naar een realistisch prijsplafond dat niet te hoog is, om ondoelmatige besteding van overheidsmiddelen te voorkomen, maar dat ook niet te laag is, zodat de kwaliteit van kinderopvang hoog kan blijven", zegt Ypma.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het OM concludeert op basis van onderzoek dat de agenten die betrokken waren bij de achtervolging van een personenauto waarvan de bestuurder uiteindelijk tegen een boom reed, niets te verwijten valt. Bij het ongeval op donderdagochtend 4 december op de Bezuidenhoutseweg in Den Haag kwamen drie jongvolwassenen om en raakte er één zwaargewond.
38 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De Dierenbescherming ziet dit jaar een "enorme stijging" van het aantal meldingen van vermoedelijke vogelgriep. Het gaat om bijna vijf keer zoveel meldingen als een jaar geleden, meldt de organisatie woensdag.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederlandse wetenschappers moeten steeds vaker naar het buitenland om hun onderzoek te kunnen doen. Dat komt omdat er te weinig wordt geïnvesteerd in de huidige Nederlandse digitale infrastructuur, stellen de Nederlandse ICT-organisatie van onderwijs- en onderzoeksinstellingen SURF en de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) in een woensdag verschenen onderzoeksrapport.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De kosten van gemeenten voor bijvoorbeeld jeugdzorg, vluchtelingenopvang, bijstand en bestuur zijn vorig jaar met bijna 8 procent gestegen tot 80,9 miljard euro. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat komt volgens het CBS neer op een kostenstijging van 5,8 miljard euro in vergelijking met 2023.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De afname van de broeikasgasuitstoot stagneert opnieuw. Volgens CBS-cijfers lag de totale uitstoot in het derde kwartaal van dit jaar ongeveer op hetzelfde niveau als een jaar eerder. Terwijl de industrie en het verkeer minder CO2 en andere broeikasgassen de lucht in lieten gaan, stegen de emissies van de elektriciteitssector met 20 procent. Dat kwam doordat meer steenkool werd verbruikt.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Eneco en Energie VanOns hebben consumenten 'CO2-gecompenseerd gas' verkocht zonder die claim deugdelijk te onderbouwen. Daarmee hebben ze de reclamecode overtreden, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC). Eisers Fossielvrij NL en Reclamejagers zijn blij met de uitspraak, maar vinden het ook tijd dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) harder ingrijpt bij bedrijven die met CO2-compensatie schermen.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De videoclip van het lied Echte liefde is te koop van Samuel Welten was dit jaar de best bekeken muziekvideo op YouTube in Nederland. Het lied, dat in maart werd geüpload, kreeg ruim 5,1 miljoen views. YouTube meldt niet hoeveel daarvan uit Nederland kwamen.
12 uur geleden