Kim Putters: volgende stap vorming kabinet kan worden gezet
HILVERSUM (ANP) - Volgens informateur Kim Putters hebben de gesprekken met de partijleiders van PVV, VVD, NSC en BBB tot resultaat geleid. Er kan nu een volgende stap in de vorming van een nieuw kabinet worden gezet met deze vier partijen. Dat zei Putters na afloop van twee dagen van gesprekken op het Hilversumse landgoed de Zwaluwenberg.
"Ik ben nu zover dat ik conclusies kan gaan trekken en mijn verslag af kan gaan schrijven. Dat zal ik morgen doen", zei Putters dinsdagavond.
Putters sprak van twee intensieve dagen. "Ik ga morgen alles op een rij zetten." Donderdag moet hij zijn eindverslag bij de Tweede Kamer inleveren.
Partijleiders
De vier partijleiders zaten in Hilversum voor het eerst weer met zijn vieren om tafel. "Dat was in deze informatieronde nog niet gebeurd en dat was wel nodig", zei Putters.
Nadat NSC-partijleider Pieter Omtzigt begin februari tijdens de eerste informatieronde, onder leiding van Ronald Plasterk, was opgestapt, verzuurden de onderlinge verhoudingen. De afgelopen weken sprak Putters vrijwel alleen een-op-een met de vier politici.
Bij vertrek van het landgoed wilde BBB-partijleider Caroline van der Plas alleen kwijt dat ze "positief" gestemd is en dat er "goede gesprekken" zijn gevoerd. Omtzigt zei dat er de afgelopen dagen "heel hard is gewerkt" en verwees voor meer informatie naar Putters. Geert Wilders (PVV) en VVD-leider Dilan Yeşilgöz reden weg zonder de pers te woord te staan.
Gesprekken
De partijleiders spraken maandag van 15.00 uur tot 19.30 uur onder leiding van Putters met elkaar. Dinsdag werden de gesprekken om 09.30 uur hervat en even voor 20.00 uur afgerond.
Het is nog niet bekend wanneer de Tweede Kamer over het eindverslag van Putters debatteert. Dat wordt waarschijnlijk in de loop van volgende week.
Eindverslag
In zijn eindverslag moet Putters aangeven voor welke kabinetsvorm het meeste draagvlak is. Daarbij wordt onder meer gekeken naar een extraparlementair kabinet.
Omtzigt gaf eerder aan dat er wat hem betreft twee opties zijn voor een nieuw kabinet: gedogen of een extraparlementair kabinet. Yeşilgöz heeft het aanvankelijke standpunt van haar partij losgelaten een kabinet met de PVV alleen te willen gedogen. Ze staat open voor een extraparlementair kabinet waaraan de liberalen ook bewindspersonen willen leveren.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgens minister Vincent Karremans (Infrastructuur, VVD) kun je twijfelen aan de claims van autofabrikant Tesla over de veiligheid van de auto, maar is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) er niet door misleid. Die claim is "geen onderdeel geweest van de beoordeling" door de RDW.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In de gasvoorraden zit momenteel ongeveer de helft van het gasgebruik in een normale winter. Dat zegt energieminister Stientje van Veldhoven (D66) in het wekelijkse vragenuur. "Dat zit er nu al in en we blijven vullen."
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het wordt verboden om therapie te geven om iemand van homoseksualiteit te 'genezen'. De Eerste Kamer heeft namelijk ingestemd met een wetsvoorstel hierover van D66, VVD, PRO, SP en Partij voor de Dieren. Zulke conversietherapieën richten volgens de partijen grote schade aan. De indieners halen uit wetenschappelijk onderzoek dat er een verband is met depressies, psychische klachten, sociale problemen en soms zelfs (pogingen tot) zelfmoord.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensieminister Dilan Yeşilgöz heeft twee ministeries gevraagd om informatie over militaire infrastructuur offline te halen. Dat schrijft ze in antwoorden op vragen uit de Eerste Kamer. NRC berichtte in april dat gevoelige informatie over bijvoorbeeld de precieze locatie van militaire kerosineleidingen online te vinden is.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een multitalent is niet meer, schrijft premier Rob Jetten op X over Wim T. Schippers, nadat maandag bekend was geworden dat de tv-maker en kunstenaar woensdag op 83-jarige leeftijd is overleden.
1 dag geleden