KHN: blij met uitgelekt OMT-advies over heropening
DEN HAAG (ANP) - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij met het uitgelekte advies van het Outbreak Management Team (OMT) om de horeca en de cultuursector tot 20.00 uur weer open te laten gaan. Dat laat een woordvoerder van KHN weten in een reactie. Aan de heropening zouden wel de voorwaarden zitten die nu ook al gelden, zoals het gebruik van coronatoegangsbewijzen, verplichte zitplaatsen in de horeca en beperkingen aan bezoekersaantallen.
KHN geeft aan zich de afgelopen tijd enorm hard te hebben gemaakt voor een veilige heropening van de horeca en heeft met een eigen routekaart ingezet op een heropening met een toegangsstop om 22.00 uur, wat betekent dat er tot 22.00 uur gasten een horecazaak kunnen betreden. Met de sluitingstijd van 20.00 uur die in het OMT-advies genoemd wordt, blijft de nachthoreca dus wel dicht, merkt KHN op.
"De versoepelingen die, volgend op het OMT-advies, hopelijk dinsdag aangekondigd gaan worden zijn een mooie vervolgstap richting volledige heropening, maar wel een met gemengde gevoelens. Voor ondernemers die hun zaak nog gesloten moeten houden, bijvoorbeeld Clubs & Nightlife-bedrijven, of geen tot nauwelijks inkomsten hebben, is er nog steeds geen perspectief. Hotels hebben het zwaar door het nagenoeg stilleggen van (buitenlands) toerisme en zakelijk verkeer en voor (party)cateraars blijft het een beperking dat er nog niet gesproken wordt over evenementen", schrijft KHN in een verklaring.
Goede stap
De Rotterdamse horecaondernemer Herman Hell zegt in een reactie dat het "een goede eerste stap zou zijn richting het ouderwetse normaal". "Ik hoop dat het kabinet positief kijkt naar dat OMT-advies." Hell zou wel graag zien dat de horeca tot 20.00 uur mensen zou kunnen ontvangen die dan tot 22.00 uur binnen mogen blijven. Ook hoopt hij dat de restricties voor horecabezoek zoveel mogelijk beperkt worden.
Zijn Amsterdamse collega Won Yip pleit er ook voor dat de horeca vanaf 20.00 uur geen nieuwe gasten meer mag binnenlaten en dan tot 22.00 uur open kan blijven. "Dat lijkt me de meest ideale oplossing. Die mensen zijn toch al binnen." Hij stelt dat het kabinet met een dergelijk besluit het vertrouwen van de horeca zou kunnen terugwinnen.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
54 minuten geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
1 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
9 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
11 uur geleden