Khalid Kasem opgelucht over uitkomst onderzoek
AMSTERDAM (ANP) - Khalid Kasem is "erg blij" met de uitkomst van het onderzoek van de deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten naar zijn handelen als advocaat. Het feit dat de deken geen aanwijzingen heeft gevonden voor omkoping van selectiefunctionarissen of pogingen daartoe door Kasem is voor hem "geen verrassing", schrijft de presentator op Instagram. "De opluchting is groot dat is bevestigd wat ik altijd heb gezegd."
Kasem schrijft dat hij altijd heeft vertrouwd op een goede afloop. Wel is de afgelopen tijd "ontzettend heftig" geweest en heeft het onderzoek "grote gevolgen" gehad voor hem en zijn gezin. Zo moest Kasem zijn rol als presentator bij Khalid & Sophie neerleggen, en heeft hij naar eigen zeggen te maken gehad "met veel hatelijke (online) opmerkingen en reacties".
De voormalig advocaat haalt in zijn reactie flink uit naar het AD. Kasem werd door deze krant in verschillende artikelen in verband gebracht met omkoping. Het AD heeft hem daarmee "zeer ernstig persoonlijk beschadigd en in diskrediet gebracht", aldus Kasem. Hij neemt het de krant kwalijk dat de beschuldigingen werden gedaan terwijl hij als oud-advocaat omwille van de geheimhoudingsplicht niet inhoudelijk kon reageren. De presentator is dan ook tevreden dat de deken heeft geconcludeerd dat van omkoping geen sprake is geweest en dat er "geen enkel bewijs is gevonden voor de beweringen in het Algemeen Dagblad".
Formele waarschuwing
De deken bracht zijn conclusies woensdagmiddag naar buiten. Kasem werd niet schuldig bevonden aan omkoping, maar krijgt wel een formele waarschuwing omdat hij in één geval ongepaste uitlatingen tegen een cliënt deed om een factuur betaald te krijgen. Daarover zegt Kasem dat dat inderdaad een "ongepaste actie" was en niet "zoals het hoort".
De beschuldigingen aan het adres van Kasem zijn nog wel onderwerp van onderzoek door de rijksrecherche en de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Het is nog niet bekend wanneer het onderzoek van de rijksrecherche is afgerond, laat een woordvoerder van het Openbaar Ministerie woensdag weten. De DJI was niet bereikbaar voor commentaar.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
32 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
33 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
4 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
5 uur geleden