Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

KFC en Pizza Hut verkopen minder door terughoudende consument

KFC en Pizza Hut verkopen minder door terughoudende consument

LOUISVILLE (ANP/BLOOMBERG) - Yum Brands, het bedrijf achter ketens als KFC, Pizza Hut en Taco Bell verdiende in het afgelopen kwartaal minder aan de verkoop van fastfood. Net als andere grote fastfoodketens heeft het bedrijf last van consumenten die wereldwijd bezuinigen op restaurantbezoeken.

De nettowinst van Yum Brands bedroeg afgelopen kwartaal 367 miljoen dollar (ongeveer 336 miljoen euro). Dat is 12 procent minder dan de 418 miljoen dollar die een jaar eerder in de boeken ging. Het concern verkocht afgelopen kwartaal 1 procent minder in restaurants die meer dan een jaar open zijn vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

De ketens hebben ook minder verkocht dan kenners hadden verwacht. Gemiddeld werd gerekend op gelijke verkoopaantallen als in het tweede kwartaal van 2023. De verkopen bij KFC en Pizza Hut vielen tegen, beide ketens hebben 3 procent minder verkocht. Taco Bell deed het met een stijging van 5 procent wel beter dan een jaar eerder.

Boycot

KFC had het vooral moeilijker in het Midden-Oosten. De verkopen in die regio daalden met 11 procent. Door de oorlog tussen Israël en Hamas willen veel mensen daar geen eten meer bestellen bij Amerikaanse ketens als KFC, omdat de Verenigde Staten Israël steunen. In de Verenigde Staten heeft de kipketen overigens 7 procent minder verkocht.

In onder meer China, de grootste markt van de keten, en Europa heeft KFC wel meer verkocht. In China werd 5 procent meer kip en ander eten en drinken verkocht en in Europa 9 procent meer.

McDonald's

Pizza Hut deed het juist minder goed in Europa. De pizzaketen verkocht er 6 procent minder, net als in het Midden-Oosten. Op de grootste markt van Pizza Hut, de Verenigde Staten, gingen de verkopen een procent omlaag. In China stegen die met 10 procent.

McDonald's, een van de grootste concurrenten van de ketens van Yum, kwam vorige week met resultaten over het tweede kwartaal. Die keten zag zijn verkopen dalen voor het eerst sinds het begin van de coronapandemie in 2020 doordat mensen bezuinigen op fastfood en door de anti-Israëlboycot.

Meer uit Financieel

ABN AMRO: populariteit Black Friday stagneert, wel meer uitgaven

AMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.

1 uur geleden
Vliegtuigen wijken uit naar Maastricht door staking België

MAASTRICHT (ANP) - Het vliegveld van Maastricht verwacht in de komende dagen meer vluchten te verwerken door een grote staking in België. Meerdere maatschappijen laten hun vliegtuigen uitwijken, meldt Maastricht Aachen Airport zondag.

7 uur geleden
Veel uitval treinritten door staking in België

BRUSSEL (ANP/BELGA) - Door een staking in België vervallen maandag en dinsdag veel treinritten. Volgens de nationale spoorwegmaatschappij NMBS zal de helft van de intercitytreinen niet rijden. Daarnaast rijdt ook tweederde van de lokale en voorstedelijke treinen niet.

11 uur geleden
Bloomberg: hernieuwde interesse mijnbouwer BHP in overname Anglo

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP heeft opnieuw interesse in een overname van de kleinere branchegenoot Anglo American. Volgens bronnen tegen persbureau Bloomberg heeft BHP de afgelopen dagen toenadering gezocht tot Anglo American voor een overnamedeal. In 2024 zag BHP nog af van een overname van Anglo American nadat een bod werd verworpen.

12 uur geleden
Chinese premier: economische samenwerking met Italië versterken

JOHANNESBURG (ANP/RTR) - China wil de economische samenwerking met Italië verder versterken en verwelkomt Italiaanse bedrijven die actief willen worden op de Chinese markt. Dat heeft de Chinese premier Li Qiang gezegd tegen de Italiaanse premier Giorgia Meloni op de G20-top in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.

14 uur geleden
Krant: EssilorLuxottica wil belang nemen in modehuis Armani

ROME (ANP/RTR/BLOOMBERG) - EssilorLuxottica, het concern achter zonnebrillenmerk Ray-Ban en Pearle Opticiens, is bereid een belang van 5 tot 10 procent te nemen in modehuis Armani. Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Volgens de krant heeft het bedrijf Armani geïnformeerd over de interesse in een belang, zonder dat het een actieve rol wil spelen in de gang van zaken bij het modehuis.

15 uur geleden
Britse regering wil meer eigen productie belangrijke grondstoffen

LONDEN (ANP/TRTR/BLOOMBERG) - De Britse regering van premier Keir Starmer wil meer eigen productie van belangrijke grondstoffen om de afhankelijkheid van leveringen uit het buitenland te verminderen. De overheid heeft een strategisch plan opgezet om in 2035 minstens 10 procent van de behoefte uit binnenlandse winning te halen en nog eens 20 procent van de vraag moet dan komen uit recycling.

16 uur geleden