KFC en Pizza Hut verkopen minder door terughoudende consument
LOUISVILLE (ANP/BLOOMBERG) - Yum Brands, het bedrijf achter ketens als KFC, Pizza Hut en Taco Bell verdiende in het afgelopen kwartaal minder aan de verkoop van fastfood. Net als andere grote fastfoodketens heeft het bedrijf last van consumenten die wereldwijd bezuinigen op restaurantbezoeken.
De nettowinst van Yum Brands bedroeg afgelopen kwartaal 367 miljoen dollar (ongeveer 336 miljoen euro). Dat is 12 procent minder dan de 418 miljoen dollar die een jaar eerder in de boeken ging. Het concern verkocht afgelopen kwartaal 1 procent minder in restaurants die meer dan een jaar open zijn vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
De ketens hebben ook minder verkocht dan kenners hadden verwacht. Gemiddeld werd gerekend op gelijke verkoopaantallen als in het tweede kwartaal van 2023. De verkopen bij KFC en Pizza Hut vielen tegen, beide ketens hebben 3 procent minder verkocht. Taco Bell deed het met een stijging van 5 procent wel beter dan een jaar eerder.
Boycot
KFC had het vooral moeilijker in het Midden-Oosten. De verkopen in die regio daalden met 11 procent. Door de oorlog tussen Israël en Hamas willen veel mensen daar geen eten meer bestellen bij Amerikaanse ketens als KFC, omdat de Verenigde Staten Israël steunen. In de Verenigde Staten heeft de kipketen overigens 7 procent minder verkocht.
In onder meer China, de grootste markt van de keten, en Europa heeft KFC wel meer verkocht. In China werd 5 procent meer kip en ander eten en drinken verkocht en in Europa 9 procent meer.
McDonald's
Pizza Hut deed het juist minder goed in Europa. De pizzaketen verkocht er 6 procent minder, net als in het Midden-Oosten. Op de grootste markt van Pizza Hut, de Verenigde Staten, gingen de verkopen een procent omlaag. In China stegen die met 10 procent.
McDonald's, een van de grootste concurrenten van de ketens van Yum, kwam vorige week met resultaten over het tweede kwartaal. Die keten zag zijn verkopen dalen voor het eerst sinds het begin van de coronapandemie in 2020 doordat mensen bezuinigen op fastfood en door de anti-Israëlboycot.
Meer uit Financieel
HAMBURG (ANP/DPA) - De Chaos Computer Club (CCC), naar eigen zeggen Europa's grootste hackerscollectief, heeft in Duitsland opgeroepen tot een maandelijkse Digitale Onafhankelijkheidsdag. De organisatie, die zich hard maakt voor digitale rechten en cyberveiligheid, wil mensen aansporen hun afhankelijkheid van de dominante digitale platforms te heroverwegen.
55 minuten geledenBERLIJN (ANP/DPA) - Meer dan de helft van de middelgrote bedrijven in Duitsland verwacht volgend jaar een economische neergang. Dit blijkt uit een enquête van de ondernemersvereniging BVMW onder meer dan duizend ondernemers. Directeur Christoph Ahlhaus van de belangenorganisatie stelt dat "oppervlakkige hervormingen niet langer voldoende zijn om Duitsland weer op de rails te krijgen".
1 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA/BELGA) - Duitse wijnbouwers kampen met hun grootste crisis in decennia. Dat komt omdat de prijs die ze krijgen bij de verkoop van de wijn niet meer opweegt tegen de productiekosten, staat in een rapport van de Duitse belangenorganisatie voor de landbouw DBV.
19 uur geledenBEIJING (ANP/RTR) - China wil de kloof in zijn ruimtevaartcapaciteiten in vergelijking met de Verenigde Staten verkleinen. Daarom versoepelt het Aziatische land de beursregels voor Chinese bedrijven die herbruikbare commerciële raketten ontwikkelen.
23 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse spoorwegtoezichthouder grijpt in bij Deutsche Bahn om een belabberde planning van spoorwerkzaamheden, waardoor treindienstregelingen verstoord raken. In de zomer informeerde Deutsche Bahn andere spoorvervoerders slechts op tijd over 62 procent van de werkzaamheden, een aandeel dat in de late herfst daalde naar 55 procent.
23 uur geledenGENT (ANP) - Het Kanaal Gent-Terneuzen, dat loopt door Zeeuws-Vlaanderen, ontvangt maandag voor het eerst een schip van meer dan 38 meter breed. Dat is nooit eerder gebeurd, meldt het Belgische persbureau Belga.
1 dag geledenBEIJING (ANP/BLOOMBERG) - De winsten van Chinese industriebedrijven zijn in november voor de tweede maand op rij gedaald. Dat wijst op een verzwakkende binnenlandse vraag en aanhoudende prijsdalingen bij de industriebedrijven.
1 dag geleden