Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Kerstreclames dit jaar meer op emotie gericht'

'Kerstreclames dit jaar meer op emotie gericht'

AMSTERDAM (ANP) - De kerstreclames van supermarkten zijn dit jaar nog wat meer dan anders op de emotie gericht. "Het gaat nog meer dan anders om thuis samen kerst te vieren in een klein gezelschap", zegt marketingdeskundige Erwin Wijman. Het valt hem daarom wel op dat de meeste reclames in het vaste patroon blijven dat de winkelketens toch al hanteren en daardoor erg veel op elkaar lijken. "Ik mis een mooi verhaal in die reclames."

Zo speelt in de Albert Heijn-reclame het gezin van de filiaalmanager weer de hoofdrol en is ook bij Jumbo het vaste gezin met vader Frank Lammers weer van de partij. Alleen Plus lijkt voor een wat andere insteek te hebben gekozen met de reclame met de buschauffeur die de vergeten portemonnee van een vaste reiziger gaat langsbrengen en wordt uitgenodigd om mee te eten. "Die hebben een poging gedaan", zegt Wijman. "Maar de reclame is dan weer wat algemeen. Hij zou ook voor het bestrijden van eenzaamheid onder ouderen gemaakt kunnen zijn."

Voor goede voorbeelden van bedrijven die veel werk maken van hun kerstreclame, wijst Wijman op de Britse warenhuisketen John Lewis die elk jaar met dure reclames komt die "een soort kleine speelfilmpjes zijn". Ook drankenproducent Coca-Cola kan er wat dat betreft wat van volgens hem.

Verhaal

Dit jaar ging verder de reclame van de Duitse apotheekketen Doc Morris rond op het internet. Daarin doet een opa maandenlang oefeningen met een gewicht zodat hij tijdens de kerst zijn kleindochter kan optillen om de piek op de kerstboom te zetten. "Dat soort reclames vertellen een verhaal en brengen de emoties naar boven. Dat heb ik minder met de supermarktreclames in Nederland."

Merkenkenner Paul Moers is wat positiever over de Nederlandse reclames en denkt dat de toon goed getroffen is. Hem valt verder op dat zelfs de discountsupermarkten dit jaar hebben gekozen voor reclames die samenzijn benadrukken en wat minder over de lage prijzen gaan. "Het gaat veel meer om aandacht voor elkaar en delen dit jaar."

Knokken om marktaandeel

Moers verwacht echter niet dat die trend aanhoudt als de coronacrisis geweken is. "Ik ben bang dat het dan weer gewoon knokken wordt om het marktaandeel." Daarop hoefde dit jaar niet te worden ingespeeld, want het geld rolt bij de supermarkten dit jaar haast als vanzelf binnen.

De trend dat kerst steeds belangrijker wordt in verhouding tot Sinterklaas zet volgens Wijman wel door. "Het is goed mogelijk dat steeds meer bedrijven met een speciale kerstreclame zullen komen."

Meer uit Financieel

Niger nationaliseert enige goudmijn van het Afrikaanse land

NIAMEY (ANP/AFP) - De militaire regering van Niger heeft aangekondigd dat de enige industriële goudmijn van het land wordt genationaliseerd. De in 2023 na een staatsgreep aan de macht gekomen junta beschuldigt de Australische exploitant van "ernstige overtredingen", terwijl ze streeft naar meer controle over grondstoffen.

15 uur geleden
Gemiddelde invoertarief VS op niveau van meer dan eeuw geleden

WASHINGTON (ANP/AFP) - Het gemiddelde Amerikaanse invoertarief is nu 20,1 procent. Dat is het hoogste niveau sinds het begin van de jaren 1910, met uitzondering van een korte piek eerder dit jaar, volgt uit berekeningen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) en het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

16 uur geleden
Robotmaker: grootschalige inzet mensachtige robots kan nog niet

BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - Kunstmatige intelligentie (AI) ontwikkelt zich in rap tempo, maar voor het mainstream maken van humanoïde robots zijn nog meer inspanningen vereist. Volgens Wang Xingxing, topman van het Chinese robotbedrijf Unitree, zou het vereiste expertiseniveau wel binnen één tot drie jaar bereikt kunnen worden.

17 uur geleden
Bloomberg: meerdere bedrijven overwegen beursgang in Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - Meerdere bedrijven overwegen een beursgang in Amsterdam, heeft persbureau Bloomberg vernomen van ingewijden. Zo zou Ahlstrom, een Fins bedrijf in vezelgebaseerde materialen, mogelijk naar het Damrak komen. Ook de uit Praag afkomstige Czechoslovak Group, een producent van gepantserde voertuigen en munitie, overweegt naar verluidt een beursgang in Nederland.

18 uur geleden
Mexico klaagt over Adidas-sandaal die is vernoemd naar deelstaat

MEXICO-STAD (ANP/RTR) - Mexico klaagt dat het Duitse sportmerk Adidas met een sandaal is gekomen die naar een Mexicaanse deelstaat is vernoemd, zonder dat Mexicanen daar in enige vorm van profiteren. Het gaat om de Oaxaca Slip On van een Mexicaans-Amerikaanse ontwerper die voor het bedrijf werkt, Willy Chavarria. Zijn ontwerp is ook nog eens geïnspireerd op een traditionele inheemse sandaal.

19 uur geleden
Tesla slaat toonaangevende autoshow in Duitsland over na kritiek

MÜNCHEN (ANP/DPA) - Tesla neemt dit jaar niet deel aan de IAA Mobility-beurs in München. Dat heeft de organisator van het evenement, Verband der Automobilindustrie (VDA), een maand voor de opening van de toonaangevende Duitse autoshow laten weten.

20 uur geleden
Zwitserse maker zakenjets schort levering aan VS op om heffingen

STANS (ANP/RTR) - De Zwitserse vliegtuigfabrikant Pilatus heeft de leveringen van zijn zakenjets PC-12 en PC-24 aan de Verenigde Staten opgeschort. Volgens het bedrijf zorgen de forse nieuwe Amerikaanse importheffingen, die voor Zwitserland wel 39 procent bedragen, voor een "aanzienlijk concurrentienadeel".

21 uur geleden