Kerkgang onder katholieken door corona met kwart afgenomen
DEN BOSCH (ANP) - Het aantal kerkgangers in Nederlandse rooms-katholieke parochies lijkt als gevolg van de coronacrisis met ongeveer een kwart te zijn afgenomen. Dat meldt het Katholiek Nieuwsblad op basis van een rondgang langs 21 parochies in de zeven bisdommen.
Met name ouderen en kwetsbare parochianen mijden de kerk uit angst of voorzichtigheid, zeggen verschillende pastoors. "Onder kerkgangers die voor de coronacrisis gewoonlijk in onze kerken kwamen, zit nog heel wat schrik", ziet een pastoor uit het aartsbisdom Utrecht. Voor de crisis kwamen bij een zondagsviering in een van zijn kerken zo’n 80 tot 100 mensen. Dat zijn er nu zo’n 50 tot 60.
In andere parochies is de terugloop minder, daar spreken pastoors over "een lichte afname". Een pastoor uit het bisdom Haarlem-Amsterdam constateert zelfs een lichte stijging. De meeste benaderde priesters spreken echter van een teruggang met zo’n 25 tot 30 procent.
Coronamaatregelen
Behalve angst voor besmetting, spelen volgens de ondervraagde priesters ook de coronamaatregelen in de kerk een rol. Het vooraf reserveren, een beperkt aantal zitplaatsen en de hygiënemaatregelen in de kerk verhogen de drempel om te komen.
Ook signaleren sommige priesters dat het succes van onlinevieringen de terugkeer naar de fysieke kerkviering belemmert. "Sommigen zeggen: ‘Als ik de mis vanuit mijn luie stoel kan volgen, waarom zou ik dan naar de kerk gaan?’" Voor enkele parochies was dit reden om te stoppen met de livestream-vieringen.
Meer uit Binnenland
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
6 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
9 uur geleden