Kenniscentrum ziet geringer tekort studentenkamers
UTRECHT (ANP) - Ondanks de groei van het aantal uitwonende studenten na de herinvoering van de basisbeurs, is het kamer- en studiotekort van nu gelijk aan dat van vorig jaar en dus relatief minder: 23.000. Dat zegt kenniscentrum voor studentenhuisvesting Kences, medesamensteller van de Landelijke Monitor Studentenhuisvesting (LMS). Het tekort aan mogelijkheden tot studentenhuisvesting blijft nog wel groeien, maar ook minder dan eerder gevreesd.
Waar het tekort voor 2030 twee jaar geleden nog op 57.000 werd geschat, houdt Kences nu rekening met 42.000 in 2032.
Een en ander is te danken aan de samenwerking van tal van organisaties via het platform Landelijk Actieplan Studentenhuisvesting. Sociale en commerciƫle vastgoedpartijen, studentenclubs, gemeenten, onderwijsinstellingen en Rijk doen hieraan mee. Door deze samenwerking zijn er nu bouwplannen voor 20.000 tot 30.000 nieuwe studentenwoningen door heel Nederland, telde Kences. In de top twintig grootste studentensteden worden naar verwachting tot en met 2032 14.400 wooneenheden specifiek bestemd voor studenten opgeleverd.
Volgens 'studentenhuisvestingsregisseur' Ardin Mourik komen er ook in andere steden eenheden voor studenten bij, bijvoorbeeld vanaf 2026 in Almere. Daar komen 1750 nieuwe eenheden bij voor studenten uit de omtrek. En ook in Hoofddorp worden 563 nieuwe studio's en kamers gerealiseerd voor mensen die in de omgeving studeren.
Hier zijn nog vooral corporaties mee bezig, maar ook marktpartijen gaan aan de slag, bijvoorbeeld in Eindhoven. Toch zouden die marktpartijen nog wel meer verantwoordelijkheid mogen nemen, vindt Mourik.
De plannen van politiek Den Haag om weer meer particulieren als hospita een kamer te laten verhuren, zijn nog niet in de schattingen meegenomen. Mourik verwacht daar echter veel van. Wel sluit hij niet uit dat er minder aanbod van huurhuizen in het algemeen komt door de recente huurwet van voormalig woonminister Hugo de Jonge, ook al juicht hij het aan banden leggen van bepaalde huurprijzen toe.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
33 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coƶrdinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
22 uur geleden