Keith Bakker 'dicteerde' ontlastende brief seksrelatie
AMSTERDAM (ANP) - Voormalig 'verslavingsgoeroe' Keith Bakker (59) heeft de jonge vrouw die hij in de periode van voorjaar 2016 tot augustus 2018 zou hebben misbruikt een e-mail laten schrijven waarin staat dat ze voor haar achttiende jaar geen seks met hem had. Dat zei de officier van justitie woensdagmiddag voor de rechtbank in Amsterdam tijdens een inleidende zitting in de zaak tegen Bakker.
Volgens de aanklaagster zou Bakker de e-mail hebben "gedicteerd". De gang van zaken kwam volgens haar aan het licht toen het slachtoffer door de politie over de e-mail werd verhoord. Bakker zei eerder zelf dat dat hij de vrouw weliswaar had gevraagd een ontlastende brief te schrijven, maar dat daar geen onwaarheden in staan.
Bakker was zelf niet aanwezig. In de ruim twee jaar die zijn relatie met de jonge vrouw zou hebben geduurd, drong hij volgens de aanklaagster als hulpverlener het gezin binnen waarin zij leefde, verwijderde hij haar van haar ouders en maakte hij haar zowel psychisch als financieel afhankelijk. Het slachtoffer moest later worden behandeld vanwege onder meer een posttraumatische stressstoornis.
Beroepsverbod genegeerd
Bakker kwam eerder stevig in aanraking met justitie vanwege seksuele misdrijven. In 2012 veroordeelde de rechter hem tot vijf jaar cel wegens misbruik van een aantal meisjes en vrouwen. De officier van justitie zei woensdag dat hij zich "helemaal niets" van dat vonnis heeft aangetrokken. Zo wil het OM hem ook voor ruim honderdduizend euro 'plukken' omdat hij ondanks een destijds opgelegd beroepsverbod is doorgegaan met behandelingen.
Bakker werkte voor zijn 'ondergang' als hulpverlener en opende in 2004 een afkickkliniek. Hij verscheen veelvuldig op televisie, onder meer als ervaringsdeskundige en als coach van probleemjongeren. Zijn advocaat vroeg tevergeefs vrijlating uit voorarrest. Bakker blijft in elk geval in de gevangenis tot 20 maart. Mogelijk wordt zijn zaak dan al inhoudelijk behandeld.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
50 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
52 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden