Keith Bakker 'dicteerde' ontlastende brief seksrelatie
AMSTERDAM (ANP) - Voormalig 'verslavingsgoeroe' Keith Bakker (59) heeft de jonge vrouw die hij in de periode van voorjaar 2016 tot augustus 2018 zou hebben misbruikt een e-mail laten schrijven waarin staat dat ze voor haar achttiende jaar geen seks met hem had. Dat zei de officier van justitie woensdagmiddag voor de rechtbank in Amsterdam tijdens een inleidende zitting in de zaak tegen Bakker.
Volgens de aanklaagster zou Bakker de e-mail hebben "gedicteerd". De gang van zaken kwam volgens haar aan het licht toen het slachtoffer door de politie over de e-mail werd verhoord. Bakker zei eerder zelf dat dat hij de vrouw weliswaar had gevraagd een ontlastende brief te schrijven, maar dat daar geen onwaarheden in staan.
Bakker was zelf niet aanwezig. In de ruim twee jaar die zijn relatie met de jonge vrouw zou hebben geduurd, drong hij volgens de aanklaagster als hulpverlener het gezin binnen waarin zij leefde, verwijderde hij haar van haar ouders en maakte hij haar zowel psychisch als financieel afhankelijk. Het slachtoffer moest later worden behandeld vanwege onder meer een posttraumatische stressstoornis.
Beroepsverbod genegeerd
Bakker kwam eerder stevig in aanraking met justitie vanwege seksuele misdrijven. In 2012 veroordeelde de rechter hem tot vijf jaar cel wegens misbruik van een aantal meisjes en vrouwen. De officier van justitie zei woensdag dat hij zich "helemaal niets" van dat vonnis heeft aangetrokken. Zo wil het OM hem ook voor ruim honderdduizend euro 'plukken' omdat hij ondanks een destijds opgelegd beroepsverbod is doorgegaan met behandelingen.
Bakker werkte voor zijn 'ondergang' als hulpverlener en opende in 2004 een afkickkliniek. Hij verscheen veelvuldig op televisie, onder meer als ervaringsdeskundige en als coach van probleemjongeren. Zijn advocaat vroeg tevergeefs vrijlating uit voorarrest. Bakker blijft in elk geval in de gevangenis tot 20 maart. Mogelijk wordt zijn zaak dan al inhoudelijk behandeld.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
5 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
4 uur geledenWOUDENBERG (ANP) - In het Utrechtse Woudenberg wordt van 17 juli tot en met 27 augustus 2026 in een sporthal een tijdelijke spoednoodopvang voor vluchtelingen gerealiseerd. Dat maakt de gemeente vrijdag bekend op haar website. Het gaat om een opvang voor zestig personen.
4 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is zaterdag ook code rood van kracht wegens de hitte, meldt het KNMI. In de rest van het land is het dan code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Daar geldt code geel.
4 uur geleden