Keijzer 'wil nu wat anders' en blijft voorlopig uit de politiek
DEN HAAG (ANP) - CDA'er Mona Keijzer blijft voorlopig even weg uit de politiek. "Ik wil nu wat anders", zegt ze in een interview met dagblad Trouw. De oud-staatssecretaris besloot eerder niet terug te keren in de Tweede Kamer en ziet nu ook geen rol voor zich weggelegd als burgemeester. Het bedrijfsleven "is wel een optie".
In september werd Keijzer ontslagen als staatssecretaris, omdat zij zich in een interview met De Telegraaf uiterst kritisch uitsprak over de coronapas. Juist vanaf die dag werd die pas breder ingezet. In december mengde ze zich in het debat op het digitale congres van haar partij CDA. In januari kwam er een zetel vrij in de Kamer waar Keijzer, omdat zij op de CDA-lijst stond, recht op had. Ze besloot niet opnieuw de Kamer in te gaan, onder meer omdat de parlementaire pers volgens haar "alleen geïnteresseerd is in onenigheid".
Keijzer geeft aan wel even klaar te zijn met de politiek. "Ik heb tien jaar in de Haagse politiek rondgelopen, daarvoor elf jaar wethouder geweest en vier jaar raadslid."
Coronapas
Nog steeds is Keijzer kritisch op de coronapas, en vooral 2G, waarbij alleen mensen naar binnen mogen die recent genezen zijn van of gevaccineerd zijn tegen het coronavirus. De coronapas "grijpt geweldig in op grond- en mensenrechten", zegt ze. Volgens haar moet het kabinet naar "alternatieven" kijken, zoals het beter beschikbaar maken van FFP2-maskers. Er moet gerichter beleid worden gemaakt voor mensen die op de ic terechtkomen, zegt Keijzer. "Ouderen, kwetsbaren, mensen met overgewicht en ongevaccineerden."
Het kabinet, waar Keijzer tot september vorig jaar deel van uitmaakte, heeft volgens haar veel verkeerd gedaan de afgelopen tijd. "Ik vind het bizar dat we het als een natuurverschijnsel accepteren dat er zo weinig ziekenhuis- en ic-bedden zijn. Zo ongeveer het laagste aantal in Europa", aldus de voormalige bewindsvrouw. "De les van corona moet zijn: zet in het begin heel veel geld en wetenschappelijke capaciteit in op de vraag waarmee we te maken hebben. En reken niet alleen met de effecten voor mensen die het raakt, maar óók met de kosten en verloren levensjaren voor mensen die het niet direct raakt."
Meer uit Binnenland
RIJEN (ANP) - Het lichaam dat woensdag werd aangetroffen in de uitgebrande woning in Rijen is van de bewoner van het pand. Dat meldt burgemeester Derk Alssema van de gemeente Gilze en Rijen op Instagram. Het gaat om Kees, een inwoner die in het Brabantse dorp bekendstond als een "kleurrijke man", zoals de burgemeester hem omschrijft. "Iedereen kent Kees en Kees kende iedereen."
1 uur geledenARNHEM (ANP) - Volgens het Gelderse provinciebestuur komen er definitief geen laagvliegroutes voor vakantievluchten vanaf Lelystad Airport over Gelderland. Die garantie is vanuit het Rijk aan de provincie gegeven, zegt gedeputeerde Klaas Ruitenberg (SGP). Ruitenberg kon op vragen van Statenleden nog niet zeggen of de overheid dezelfde definitie voor laagvliegen hanteert als de provincie. Hij zei toe dit snel te gaan uitzoeken.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Koning Willem-Alexander heeft woensdagavond de eeuwenoude vriendschap met Japan benadrukt, maar ook stilgestaan bij een "pijnlijke episode", de Tweede Wereldoorlog. Hij benoemde onder meer dat "ons gedeelde verhaal ook bitterheid omvat". "Diepe wonden die toen zijn geslagen, werken ook in de generaties erna door", zei de koning tijdens het staatsbanket met de Japanse keizer Naruhito.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Annet Bertram (Infrastructuur en Waterstaat) heeft met de NS besproken dat mensen die een zomerabonnement hebben afgesloten een seintje krijgen als dit bijna afloopt, zodat ze er niet aan vastzitten. "Er is ook aandacht voor", aldus de bewindsvrouw tijdens een tweeminutendebat over het spoor.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vanwege de hitte nemen diverse hardloopevenementen die de komende dagen in het land worden gehouden maatregelen. De organisatie van de Vuurtorenloop in Hoek van Holland heeft zelfs besloten het evenement vrijdag helemaal te schrappen.
5 uur geledenTER APEL (ANP) - Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) ziet geen mogelijkheid om buitenslapers voor de nacht tijdelijk onderdak te bieden in het overvolle aanmeldcentrum in Ter Apel. Het gaat om mensen voor wie geen plek is in het centrum, maar die niet in de noodopvanglocatie slapen. Dat komt omdat ze in Ter Apel kwamen na het vertrek van de nachtopvangbus of omdat ze er zelf voor kiezen om op het voorterrein te overnachten.
6 uur geledenARNHEM (ANP) - Inwoners van diverse gemeenten in het noordoosten van Twente kunnen deze zomer soms minder water uit de kraan krijgen. Drinkwaterbedrijf Vitens heeft ze hiervoor per brief gewaarschuwd. De waterdruk kan op bepaalde momenten lager zijn dan gebruikelijk, omdat de voorraad drinkwater schaars is.
6 uur geleden