Kassa: grote ontevredenheid over klantenservices
HILVERSUM (ANP) - Veel mensen zijn niet blij met de klantenservices van Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen, zegt het consumentenprogramma Kassa. Het programma van BNNVARA heeft dit in het voorjaar gepeild onder meer dan 1800 consumenten. Driekwart van de ondervraagde mensen heeft volgens het programma een slechte ervaring gehad met een klantenservice, zoals lange wachttijden, telefoonnummers die niet of moeilijk zijn te vinden en chatbots die vragen niet begrijpen.
Gemiddeld geven mensen die aan het onderzoek meededen een 5,1 aan klantenservices. In het onderzoek gaat Kassa dieper in op die van energieaanbieders, telecomproviders en zorgverzekeraars. Over dit soort organisaties komen volgens het consumentenprogramma veel vragen binnen. Ongeveer een op de drie klanten van energieaanbieders en telecombedrijven vindt de geboden service onvoldoende.
Klanten van zorgverzekeraars waren vaker tevreden, 17 procent van de consumenten vond de service niet goed. Ook de hulpafdelingen van webwinkels en overheidsorganisaties worden positiever ervaren.
Kassa, die de resultaten van het onderzoek behandelt in de uitzending zaterdag, heeft de klachten voorgelegd aan een aantal veelgenoemde organisaties. Die geven in een reactie aan dat bijvoorbeeld lange wachttijden maar tijdelijk zijn en dat het telefoonnummer goed te vinden is op de website.
Meer uit Financieel
CHICAGO (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gevraagd zijn 777-vrachtvliegtuig tijdelijk vrij te stellen van een uitstootregel die eind 2027 ingaat. Daarbij verwijst Boeing naar een wereldwijd tekort aan dit soort brede vrachttoestellen.
9 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag hoger gesloten. Het optimisme werd aangejaagd door techbedrijven als Oracle. Dat aandeel steeg 6,6 procent.
9 uur geledenPARIJS (ANP/RTR) - De Franse regering gaat de komende dagen in beroep tegen de uitspraak van een rechtbank in Parijs vrijdag over een tijdelijke blokkade van Shein in het land. Frankrijk wilde Shein drie maanden blokkeren omdat op de Chinese webwinkel op kinderen lijkende sekspoppen en wapens werden verkocht. Maar de rechtbank vond zo'n maatregel buiten proportie.
11 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Op Schiphol zijn vrijdag naar schatting 20.000 koffers achtergebleven door een storing in een deel van het bagagesysteem. De storing duurde uren. Pas aan het einde van de middag meldde het vliegveld dat de storing in Vertrekhal 2 was verholpen. Gedurende de dag is een deel van de ingecheckte ruimbagage niet met de geplande vluchten meegenomen.
13 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De aandelenbeurs in Amsterdam liet vrijdag weinig verandering zien. Beleggers deden het rustiger aan na de flinke winsten donderdag. De Europese Centrale Bank (ECB) kwam die dag met een rentebesluit en hield de rente in de eurozone voor de vierde keer op rij onveranderd op 2 procent.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL wil een rechtszaak aanspannen vanwege het besluit van het demissionaire kabinet om het bedrijf geen subsidie te geven. Het kabinet besloot vrijdag dat het bezorgbedrijf vanaf 1 juli 2026 twee dagen mag doen over het bezorgen van de post die onder de zogeheten universele postdienst (UPD) valt en vanaf juli 2027 drie dagen. Maar door de lange bezorgtijd is de overheidssubsidie volgens het kabinet niet nodig.
14 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Heineken heeft een boete gekregen van 1,5 miljoen euro om blikjes zonder statiegeld. Volgens het Openbaar Ministerie vulde de bierbrouwer tussen 1 en 11 april 2023 nog ruim 7,2 miljoen blikjes bier zonder statiegeld. Deze blikjes zijn vervolgens op de markt gebracht, ondanks dat statiegeld op blik toen al verplicht was.
15 uur geleden