Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Kankerpatiënt behandeld met stamcellen uit eigen speekselklier

Kankerpatiënt behandeld met stamcellen uit eigen speekselklier

GRONINGEN (ANP) - Het universitair medisch centrum in Groningen heeft deze week een patiënt met een tongtumor behandeld met stamcellen uit zijn eigen speekselklier. Naar eigen zeggen is het UMC Groningen het eerste ziekenhuis in Nederland dat deze behandeling heeft uitgevoerd.

De patiënt is een 43-jarige man. De stamcellen uit zijn klieren zijn opgekweekt en daarna teruggegeven via een injectie, legt de Groningse hoogleraar Radiotherapie Rob Coppes uit. De behandeling moet ervoor zorgen dat de speekselklieren straks weer werken en de man geen last meer heeft van een droge mond.

Volgens het ziekenhuis krijgen jaarlijks zo'n 2500 mensen in Nederland kanker in het hoofdhalsgebied. Een groot deel heeft met bestraling een goede kans op genezing, maar bij 40 procent werken na de behandeling de speekselklieren niet meer goed. Zij hebben last van een droge mond, kunnen moeilijk kauwen en slikken, hebben moeite met praten en krijgen last van beschadigingen aan het gebit.

Onderzoek speekselklierstamceltransplantatie

Hoogleraar Coppes doet al jaren onderzoek naar speekselklierstamceltransplantatie. Begin volgend jaar worden nog een paar patiënten ermee behandeld. Coppes: "We hopen vervolgens later volgend jaar te kunnen vaststellen of de behandeling bij de patiënten aanslaat."

KWF Kankerbestrijding, dat dit project via haar donateurs grotendeels heeft gefinancierd, laat weten heel trots te zijn op deze nieuwe ontwikkeling. "Gelukkig overleven steeds meer mensen de ziekte kanker, maar we zien en horen dat nog veel mensen klachten hebben en het leven na de ziekte moeilijk kunnen oppakken. Deze nieuwe behandeling kan ervoor zorgen dat hoofdhalskankerpatiënten die bestraald zijn een veel betere kwaliteit van leven hebben. We hopen dan ook dat deze studie kan aantonen dat de behandeling werkt en dat deze over een aantal jaar beschikbaar is voor alle patiënten", aldus de organisatie in een reactie.

Meer uit Gezond

Wetenschapper: gevoel urgentie over corona verschilde ook bij ons

DEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
RIVM zag al vroeg dat corona-uitbraak veel groter was dan gedacht

DEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.

2 dagen geleden
Volgende coronaverhoorweek trapt af met Diederik Gommers

DEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.

5 dagen geleden
Rutte: Nederland ontsnapte in coronatijd maar net aan code zwart

DEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

5 dagen geleden
Coronacrisis riep ook in kabinet 'grote emoties' op, zegt Rutte

DEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

5 dagen geleden
Schoof: onvoldoende energie gestopt in bereiken coronacritici

DEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.

6 dagen geleden
Geen alternatief voor aanvankelijke aanpak corona, zegt Schoof

DEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

6 dagen geleden