Kamp Vught maakt herdenkingsprogramma voor 4 mei
VUGHT (ANP) - Nationaal Monument Kamp Vught komt op 4 mei met een speciale herdenkingsuitzending, die op internet en via Omroep Brabant te zien is. Het programma vervangt de traditionele, drukbezochte herdenking in de middag van 4 mei vanwege de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus.
Het herdenkingsprogramma is grotendeels al opgenomen. Op 4 mei is slechts een klein groepje mensen op het terrein van het museum. Daar wordt na de twee minuten stilte één krans gelegd namens alle betrokkenen. In het programma is ook een toespraak te horen van minister Ferd Grapperhaus van Justitie en een gesprek met de nu 97-jarige oud-verzetsstrijdster Selma van de Perre, die in Kamp Vught gevangenzat.
Kamp Vught was in de Tweede Wereldoorlog een SS-concentratiekamp, dat door de gevangenen zelf werd gebouwd toen de kampen in Westerbork en Amersfoort vol raakten. In totaal hebben in het kamp 32.000 mensen gevangen gezeten, onder wie 12.000 Joden. Direct na de oorlog werden in Vught 'foute' Nederlanders opgesloten.
Verstoord
Vorig jaar werd de herdenking in Kamp Vught verstoord door gevangenen uit de Penitentiaire Inrichting Vught, die direct naast het herinneringscentrum staat. Zij schreeuwden tijdens de plechtigheid. Dat kwam de daders op een aantal dagen in de isoleercel te staan.
Herinneringscentrum Kamp Westerbork verspreidt op 4 mei een podcast om de gebruikelijke herdenking te vervangen. Op de Leusderheide bij Nationaal Monument Kamp Amersfoort spreekt minister van Financiën Wopke Hoekstra 's middags. Burgemeester Lucas Bolsius van Amersfoort loopt met de locoburgemeester vanaf Kamp Amersfoort naar de gedenktekens om daar een krans te leggen. Deze wandeling wordt op internet uitgezonden. De directies van de drie voormalige gevangenenkampen roepen iedereen nadrukkelijk op om thuis te blijven.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
30 minuten geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
2 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
3 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
10 uur geleden