Kamp botst met Kamer over onderzoek illegaal data verzamelen
DEN HAAG (ANP) - Demissionair minister Henk Kamp van Defensie wil geen onafhankelijk onderzoek instellen naar het illegaal verzamelen van gegevens door een onderdeel van de landmacht. De Tweede Kamer had hier eerder om gevraagd. "Ik wil alsnog een onderzoek", maakte Salima Belhaj (D66) duidelijk in een debat donderdag.
Vorig jaar kwam naar buiten dat een experimenteel onderdeel van de landmacht (het Land Information Manoeuvre Centre - LIMC) op grote schaal informatie verzamelde op onder meer sociale media in verband met de coronacrisis. Er werden onder anderen activisten gevolgd die zich kritisch tegen het beleid uitlieten. Bij deze activiteiten overtrad het LIMC de privacywetgeving. Juristen hadden daarvoor gewaarschuwd. De voorganger van Kamp heeft hiervoor excuses aangeboden aan de Kamer.
Kamp stuurde een 'tijdslijn' van 170 pagina's met documenten naar de Kamer. Hij dacht hiermee aan de wens van de Kamer te voldoen en het zelfs nog beter te doen. De minister vindt "met overtuiging" dat hij hiermee recht heeft gedaan aan de motie die was ingediend door Belhaj.
Geen meerwaarde
"Dit is toch geen manier van doen", reageerde Belhaj. Ze houdt vast aan uitvoering van haar motie. Ook andere partijen schoot het antwoord van Kamp in het verkeerde keelgat. Volgens Derk Boswijk (CDA) zou het goed zijn als er toch een extern onderzoek komt "om alle schijn weg te houden". Ook SP en en PVV vinden dat.
De minister erkent dat er wat is misgegaan. Een minister biedt niet zomaar excuses aan, aldus Kamp. Maar hij ziet het nut van een nieuw onderzoek niet in. Volgens hem heeft de Kamer alle relevante informatie met onderliggende documenten gekregen en is er uitgebreid over gedebatteerd. Ook is de positie van privacyfunctionarissen en juristen binnen het ministerie versterkt. "Je kunt het wel door een ander, een externe, laten opschrijven, maar dat heeft volgens mijn overtuiging geen meerwaarde."
Volgens Kamp is het wel noodzakelijk dat de krijgsmacht de mogelijkheid krijgt om in Nederland op legale wijze informatie van openbare bronnen te verzamelen en te bewerken. Een werkgroep van Defensie kijkt nu hoe om moet worden gegaan met het verzamelen van deze informatie. Een externe partij onderzoekt intussen wat die informatiebehoefte is, welke knelpunten er zijn en welke oplossingen hiervoor mogelijk zijn. Kamp verwacht dat de onderzoeken medio volgend jaar klaar zijn.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
7 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
10 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
11 uur geleden