Kamp botst met Kamer over onderzoek illegaal data verzamelen
DEN HAAG (ANP) - Demissionair minister Henk Kamp van Defensie wil geen onafhankelijk onderzoek instellen naar het illegaal verzamelen van gegevens door een onderdeel van de landmacht. De Tweede Kamer had hier eerder om gevraagd. "Ik wil alsnog een onderzoek", maakte Salima Belhaj (D66) duidelijk in een debat donderdag.
Vorig jaar kwam naar buiten dat een experimenteel onderdeel van de landmacht (het Land Information Manoeuvre Centre - LIMC) op grote schaal informatie verzamelde op onder meer sociale media in verband met de coronacrisis. Er werden onder anderen activisten gevolgd die zich kritisch tegen het beleid uitlieten. Bij deze activiteiten overtrad het LIMC de privacywetgeving. Juristen hadden daarvoor gewaarschuwd. De voorganger van Kamp heeft hiervoor excuses aangeboden aan de Kamer.
Kamp stuurde een 'tijdslijn' van 170 pagina's met documenten naar de Kamer. Hij dacht hiermee aan de wens van de Kamer te voldoen en het zelfs nog beter te doen. De minister vindt "met overtuiging" dat hij hiermee recht heeft gedaan aan de motie die was ingediend door Belhaj.
Geen meerwaarde
"Dit is toch geen manier van doen", reageerde Belhaj. Ze houdt vast aan uitvoering van haar motie. Ook andere partijen schoot het antwoord van Kamp in het verkeerde keelgat. Volgens Derk Boswijk (CDA) zou het goed zijn als er toch een extern onderzoek komt "om alle schijn weg te houden". Ook SP en en PVV vinden dat.
De minister erkent dat er wat is misgegaan. Een minister biedt niet zomaar excuses aan, aldus Kamp. Maar hij ziet het nut van een nieuw onderzoek niet in. Volgens hem heeft de Kamer alle relevante informatie met onderliggende documenten gekregen en is er uitgebreid over gedebatteerd. Ook is de positie van privacyfunctionarissen en juristen binnen het ministerie versterkt. "Je kunt het wel door een ander, een externe, laten opschrijven, maar dat heeft volgens mijn overtuiging geen meerwaarde."
Volgens Kamp is het wel noodzakelijk dat de krijgsmacht de mogelijkheid krijgt om in Nederland op legale wijze informatie van openbare bronnen te verzamelen en te bewerken. Een werkgroep van Defensie kijkt nu hoe om moet worden gegaan met het verzamelen van deze informatie. Een externe partij onderzoekt intussen wat die informatiebehoefte is, welke knelpunten er zijn en welke oplossingen hiervoor mogelijk zijn. Kamp verwacht dat de onderzoeken medio volgend jaar klaar zijn.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Het treinverkeer is weer volledig opgestart na de landelijke ov-staking eerder op de dag, zegt een woordvoerster van de NS. Het openbaar vervoer lag plat van 04.00 uur tot 08.00 uur. De treinen rijden inmiddels weer volgens de dienstregeling, aldus de woordvoerster.
2 minuten geledenGORINCHEM (ANP) - De politie heeft dinsdag zes mensen aangehouden in het onderzoek naar stemfraude bij de gemeenteraadsverkiezingen in Gorinchem, meldt het Openbaar Ministerie woensdag. De personen zijn tussen de 20 en 65 jaar oud en worden verdacht van valsheid in geschrifte en het medeplegen van het ronselen van stemmen.
29 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De discussie over agenten die informatie bekeken in de zaak over de vermoorde Lisa is voor de familie van het slachtoffer "tergend". Dat zei advocaat Wendy van Egmond woensdagochtend in de rechtbank in Amsterdam tijdens een voorbereidende zitting in de zaak tegen verdachte Chris Jude (23).
34 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Het openbaar vervoer in Amsterdam rijdt sinds 10.00 uur weer volgens de dienstregeling. Dat laat een woordvoerder van de Amsterdamse vervoerder GVB weten. Eerder verwachtte het GVB tot het middaguur nodig te hebben voordat alles weer normaal zou rijden. Tot 08.00 uur reden er geen metro's, trams en bussen in Amsterdam als gevolg van de staking in het openbaar vervoer.
46 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De stakingsactie van woensdagochtend in het openbaar vervoer is geslaagd, stelt Henri Janssen van FNV Spoor. In een korte terugblik op de ochtend concludeerde hij dat de actiebereidheid in de ov-sector groot is.
55 minuten geledenTER APEL (ANP) - Na een aantal dagen zonder noodnachtopvang was het in de nacht van dinsdag op woensdag toch weer nodig om asielzoekers op te vangen voor wie geen plek was bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Volgens het Rode Kruis brachten 36 mensen de nacht door in de opvang in Zwolle.
1 uur geledenRIDDERKERK (ANP) - De waterschappen in het westen van Nederland hebben diverse maatregelen genomen om te voorkomen dat er te veel zout water uit de Noordzee het binnenland in trekt. De komende dagen geldt code oranje in grote delen van Nederland vanwege extreme hitte. De westelijke waterschappen laten zoet water uit onder meer het Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek en het Brielse Meer aanvoeren om verzilting tegen te gaan.
2 uur geleden