Kamervoorzitter: maatregelen genomen tegen hoge werkdruk
DEN HAAG (ANP) - In de Tweede Kamer zijn maatregelen genomen om de hoge werkdruk te verminderen, aldus Kamervoorzitter Vera Bergkamp. Zij reageert daarmee op GroenLinks-Kamerlid Corinne Ellemeet die zondag haar zorgen uitte over de werkdruk in de Kamer en de gezondheidsproblemen die dat tot gevolg heeft.
Eind vorige week werd bekend dat VVD'er Ockje Tellegen de Kamer definitief verlaat vanwege een burn-out. Eerder in die week meldde fractieleider Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren zich tot medio januari ziek. Ze is overbelast. Een paar jaar terug had ze ook al last van een burn-out.
Ellemeet schreef op Twitter over het uitvallen van Tellegen dat veel meer Kamerleden met problemen kampen. "Dit is slechts het topje van de ijsberg. Zo veel collega's hebben gezondheidsproblemen. Slapen slecht, ervaren veel stress, hebben last van fysieke klachten", aldus het Kamerlid. Ze wees daarbij op lange werkdagen en beperkte ondersteuning.
Bedrijfszorg
Om die werkdruk te verminderen worden de aanbeveling van de Werkgroep-Van der Staaij uitgevoerd, laat Bergkamp weten. "De Kamer heeft inmiddels bedrijfszorg voor Kamerleden, er is extra ondersteuning voor Kamerleden die zaken willen onderzoeken en extra ondersteuning voor de commissies", aldus de Kamervoorzitter.
SGP-leider Kees van der Staaij deed samen met een aantal Kamerleden vorig jaar onderzoek hoe de Tweede Kamer haar controlerende en medewetgevende taken kan versterken, net als haar informatiepositie.
Social media
Ook ging Ellemeet in op de "haat, agressie, minachting en beledigingen", vooral op social media, waarmee Kamerleden te maken hebben. Dat is "wat er echt inhakt", schrijft ze. Hieraan kan Bergkamp weinig doen: "Daarmee omgaan vereist een olifantshuid of afstand nemen, terwijl je juist als volksvertegenwoordiger in contact wil en moet staan met mensen."
Al langer zijn de drukke werkzaamheden in de Kamer onderwerp van gesprek. Vorig jaar waren CDA'er Harry van de Molen, D66'er Rens Raemakers en Pieter Omtzigt lang uitgeschakeld. In het vorige kabinet vertrokken ministers Bas van 't Wout en Bruno Bruins met gezondheidsklachten.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
7 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
19 uur geleden