Kamervoorzitter Bosma wil nog steeds naar herdenking slavernij
DEN HAAG (ANP) - Tweede Kamervoorzitter Martin Bosma is nog steeds van plan naar de kranslegging te gaan tijdens de nationale herdenking van het slavernijverleden op 1 juli. In een debat in de Tweede Kamer zei hij: "Ik ben uitgenodigd, dus ik ga ernaar toe". DENK-Kamerlid Doğukan Ergin confronteerde Bosma met mediaberichten over organisaties die niet willen dat Bosma komt of vinden dat hij eerst moet reflecteren op zijn eerdere uitspraken als parlementariër.
Bosma antwoordde: "Daar ga ik eens over nadenken", zonder er verder op in te gaan. Tegelijkertijd herhaalde hij dat hij "gewoon is uitgenodigd. Punt. Dus ga ik. Dat is nog steeds mijn uitgangspunt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een Kamervoorzitter die ergens wordt uitgenodigd eerst nog moest reflecteren." Het verzoek om excuses, waar Ergin over sprak, was nieuw voor Bosma. De PVV'er benadrukte verder dat hij tijdens de samenkomst niet gaat spreken.
Verschillende organisaties en personen hebben de Tweede Kamer, de gemeente Amsterdam en het Nationaal Instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee) verzocht om voor Bosma een vervanger te sturen naar de herdenking volgende maand in Amsterdam. Zij verwijzen naar meerdere uitspraken van hem als PVV-Kamerlid. Zo had Bosma het over "slavernijgedram". De organisaties stellen dat Bosma bovendien een "reputatie van racisme" heeft. Ze wijzen er daarnaast op dat de PVV vindt dat de excuses voor het slavernijverleden die door de koning en namens de staat zijn gemaakt, moeten worden ingetrokken.
Voorzitter Linda Nooitmeer van NiNsee vindt ook dat Bosma moet "reflecteren" op zijn uitspraken en "een gebaar" moet maken. Het instituut heeft de Kamervoorzitter hierom gevraagd in een brief. Als hij niet op de eis van het NiNsee ingaat, zou er een vervanger moeten komen. Nooitmeer heeft excuses overigens niet in de mond genomen tegenover het ANP.
Meer uit Politiek
HILVERSUM (ANP) - De politiek moet serieus nadenken over de mogelijkheid om na een kabinetsval geen tussentijdse verkiezingen meer voor de Tweede Kamer te houden, maar om een nieuwe coalitie te vormen. Je kunt zo de stabiliteit versterken, denkt scheidend vicepresident Thom de Graaf van de Raad van State, het hoogste adviesorgaan van kabinet en parlement.
19 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - PRO-leider Jesse Klaver stelt het kabinet voor de keuze tussen samenwerking met PRO of met JA21. Tijdens een partijcongres in Den Bosch zei de partijleider in een toespraak dat het kabinet moet kiezen tussen progressief en conservatief.
1 dag geledenDEN BOSCH (ANP) - GroenLinks en PvdA zijn samen officieel opgegaan in de nieuwe partij Progressief Nederland. Een ruime meerderheid van de aanwezige leden stemde voor de fusie tijdens een partijcongres in Den Bosch. Volgens de partij waren er 6000 mensen aanwezig. Van de GroenLinks-leden stemde 96 procent voor, bij de PvdA was dat 97 procent van de leden.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De kans is aanwezig dat de Iranoorlog maar voort blijft duren en daarom houdt Rob Jetten er rekening mee dat de economische cijfers "minder rooskleurig" worden, zei de premier bij zijn wekelijkse persconferentie. "En dan gaan we als kabinet echt kijken hoe we ook Nederlandse inkomens toch zoveel mogelijk kunnen ondersteunen."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De storing met het asielsysteem Eurodac levert niet meteen problemen op in Nederland, verzekerde migratieminister Bart van den Brink na afloop van de ministerraad. Middels dit systeem kunnen landen informatie als vingerafdrukken uitwisselen, om na te gaan of iemand in een andere EU-lidstaat ook al een asielaanvraag heeft gedaan. Die gegevens worden nu nog steeds verzameld in het aanmeldcentrum in Ter Apel, maar kunnen door de storing pas later worden verstuurd.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Boeren, bedrijven of mensen die een huis zoeken, krijgen over twee weken duidelijkheid over hoe Nederland van het stikstofslot gaat. Dat vooruitzicht gaf landbouwminister Jaimi van Essen voorafgaand aan de ministerraad. "Ik denk dat het land daarop wacht, het land wil ruimte."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Sportminister Mirjam Sterk zal rondom het WK voetbal in de VS benadrukken dat "toegang tot sport voor iedereen is. Voor de teams en iedereen eromheen." Ze wil daarbij ook extra aandacht vragen voor de lhbti-gemeenschap.
2 dagen geleden