Kamermeerderheid wil huurstijgingen langer beperken
DEN HAAG (ANP) - Als het aan een brede Kamermeerderheid ligt, mogen de huren langere tijd maar beperkt stijgen. Woensdag tijdens een debat over de wet die de huurstijgingen tot mei 2027 'maximeert' bleken veel fracties dat principe te steunen. Maar in welke vorm precies, is nog onduidelijk.
Het oorspronkelijke wetsvoorstel, ingediend door het toenmalige PvdA-Kamerlid Henk Nijboer, stelde de inflatie plus een procentpunt als plafond voor huurstijgingen. Nadat de inflatie omhoogschoot door de oorlog in Oekraïne, steunde de Kamer een voorstel van het kabinet om ook naar de cao-lonen te kijken. De laagste van de twee plus een procentpunt geldt sindsdien als maximum. Het nieuwe voorstel, van demissionair minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) laat de inflatie helemaal los, en gebruikt alleen de loonontwikkeling plus een procentpunt als maximum.
GroenLinks-PvdA, NSC en ChristenUnie willen het houden bij het huidige systeem, "de laagste van de twee". Peter de Groot (VVD) staat achter het voorstel van minister De Jonge. Barry Madlener (PVV) stelde juist voor om alleen naar de inflatie te kijken, net als in de wet van Nijboer, maar om de extra procentpunt te schrappen. Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) kon zich daar ook wel in vinden, maar uitte wel zorgen of de wet dan nog op tijd ingevoerd kan worden. "Op 23 april moet de Eerste Kamer stemmen. Laten we er in ieder geval voor zorgen dat de wet verlengd wordt."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
10 uur geleden