Kamermeerderheid pleit voor herinvoering alcoholslot
DEN HAAG (ANP) - Het alcoholslot moet terugkomen, vindt een meerderheid van de Tweede Kamer. In een debat over verkeersveiligheid pleiten onder meer PVV, GroenLinks-PvdA en VVD voor deze maatregel. NSC laat tegenover ANP weten "niet tegen" te zijn, maar Kamerlid Olger van Dijk wil wel zicht op de kosten en gevolgen.
Bij een auto met alcoholslot moet de bestuurder een blaastest doen voordat hij wegrijdt. Als er te veel alcohol in de adem zit, start de auto niet. Maandag bleek uit een peiling van Ipsos I&O dat 84 procent van de Nederlanders een verplicht alcoholslot voor veelplegers ziet zitten.
Het alcoholslot is sinds 2011 al duizenden keren opgelegd, maar enkele jaren later werd de maatregel weer afgeschaft vanwege juridische problemen. Het kabinet doet onderzoek naar de mogelijkheid om het alcoholslot terug te brengen en komt in de eerste helft van dit jaar met de resultaten.
Madlener 'enthousiast'
Het alcoholslot is een goed middel tegen recidivisten, zei minister Barry Madlener (Infrastructuur, PVV). "Ik ben er zelf erg enthousiast over. Laten we kijken met elkaar of we dit kunnen uitvoeren."
Madlener wil veelplegers in het verkeer ook aanpakken door uitbreiding van het puntenrijbewijs. Automobilisten kunnen nu hun rijbewijs kwijtraken als ze in vijf jaar twee keer worden veroordeeld voor rijden met alcohol op. Madlener laat onderzoeken of een brede categorie overtredingen toegevoegd kan worden aan het puntenrijbewijs. Het gaat dan om zaken als bijvoorbeeld vaak veel te hard rijden en het negeren van een rood kruis op snelwegen. Dan kan het rijbewijs van veelplegers "veel sneller" worden afgepakt, aldus de minister. Een dergelijk systeem bestaat al in andere Europese landen.
Meer uit Politiek
ROTTERDAM (ANP) - Don Ceder van de ChristenUnie vindt de excuses die premier Rob Jetten zondag heeft uitgesproken aan de Molukse gemeenschap in Nederland "een historisch markeringspunt". Dat zei hij over de toespraak van Jetten voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
10 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Christine Teunissen zal opkomen voor dieren én mensen, beloofde ze op haar eerste congres als leider van Partij voor de Dieren. "We zijn bij de dieren begonnen. En vanuit de belangen van de dieren volgen de belangen van de natuur, ecosystemen en mensen die in de verdrukking komen", zo sprak de politica haar partijgenoten zaterdagmiddag toe in de Brabanthallen in Den Bosch.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De medeoprichter en oud-partijvoorzitter van de SP Hans van Hooft is overleden, meldt de partij op haar website. De partij roemt zijn betrokkenheid bij de SP en hoe hij als politicus dichtbij de mensen stond. "Hans wist dat praten over verandering slechts helpt als dat in actie wordt omgezet", schrijft de partij over zijn jaren als wethouder in Nijmegen.
1 dag geledenBRUSSEL (ANP) - Premier Rob Jetten is "heel blij" dat de EU-regeringsleiders vrijdag hebben afgesproken gezamenlijk meer te doen om illegale drugshandel tegen te gaan en ook strenger te zijn op landen die drugscriminelen faciliteren. Nederland heeft daarop aangedrongen, mede omdat Sierra Leone de veroordeelde Nederlandse drugscrimineel Bolle Jos weigert uit te leveren. Jetten is ervan overtuigd dat als Nederland en andere EU-landen steun aan het West-Afrikaanse land stopzetten, de druk wordt opgevoerd om hem uit te leveren.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob worden volgende week verhoord door de parlementaire enquêtecommissie over het coronavirus. De verhoorweek staat in het teken van het effect van de coronamaatregelen op het onderwijs.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet houdt de optie open om nieuwe kerncentrales te bouwen in de buurt van de Eemshaven in Groningen. Daar zijn twee mogelijke locaties. Ook het Zeeuwse Terneuzen staat nog op de lijst. Staatssecretaris Jo-Annes de Bat benadrukt dat er nog geen besluit is genomen.
2 dagen geledenBRUSSEL (ANP) - Bij de EU-regeringsleiders overheerst het gevoel van hoop op een stabielere situatie in Iran "zonder naïef te zijn", zei premier Rob Jetten na afloop van de EU-top vrijdag. "Maar wel in de wetenschap dat het Iraanse regime nog steeds in positie zit, wat slecht nieuws is voor de Iraanse bevolking."
2 dagen geleden