Kamerlid Hertzberger: niet welkom bij congres over transzorg
DEN HAAG (ANP) - Tweede Kamerlid Rosanne Hertzberger van Nieuw Sociaal Contract zegt dat ze donderdag niet welkom is bij een congres in Amsterdam over de zorg voor transgender personen. Ze wilde naar eigen zeggen langskomen om te luisteren.
Het congres wordt georganiseerd door het Amsterdams Centrum voor Familierecht. Dat is verbonden aan de Vrije Universiteit. De universiteit zegt dat de organisatoren contact hebben gehad met Hertzberger. De aanwezigen waren volgens de universiteit daarvoor uitgenodigd. Het is niet duidelijk of Hertzberger op de lijst met genodigden stond en of ze inderdaad niet mag komen.
Over het congres is veel ophef. Een van de sprekers is Hilary Cass. Zij leidde een commissie die onderzoek deed naar de Britse transgenderzorg. Het kritische rapport werd in april gepubliceerd. Cass concludeerde dat artsen te weinig bewijs hebben om vast te stellen of iemand transgender is, en dat er ook geen informatie is over de beste behandeling. Ze is onder meer kritisch over het gebruik van puberteitsremmers.
Enkele belangenorganisaties voor trans personen demonstreren donderdag bij de ingang van de VU. Zij vinden dat de universiteit "een breed platform zonder kritisch weerwoord" geeft aan "haatzaaiende anti-transgender organisaties". De universiteit zegt dat deelnemers van het congres vrijuit met elkaar moeten kunnen praten om perspectieven met elkaar te delen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
16 uur geleden