Kamerleden: gemeenten doen te weinig tegen discriminatie
DEN HAAG (ANP) - Tweede Kamerleden van PvdA, GroenLinks en DENK vinden dat gemeenten te weinig doen tegen discriminatie en vragen minister Hanke Bruins Slot (Binnenlandse Zaken) om in te grijpen. Eén op de drie gemeenten heeft beleid tegen discriminatie. De parlementariërs willen dat gemeentes worden verplicht om een deel van het geld dat ze krijgen uit Den Haag uitgeven om discriminatie tegen te gaan. Dat gaat de VVD te ver.
Het kennisinstituut Movisie meldde in december op basis van eigen onderzoek dat 35 procent van de gemeenten beleid heeft tegen discriminatie. Nauwelijks meer dan de 33 procent die in 2017 werd genoteerd. Wel is bij meer gemeenten dan toen zulk beleid in de maak. Dat kan bijvoorbeeld gaan om trainingen voor werkgevers, lessen op scholen of beleid om te zorgen dat er meer diversiteit is onder de eigen ambtenaren.
Stephan van Baarle (DENK) spreekt van "schandalig karige" progressie bij gemeenten. Hij vindt dat deze moeten worden verplicht om beleid te hebben tegen discriminatie. Ook Lisa Westerveld van GroenLinks vindt het beleid nu te vrijblijvend.
Lantarenpalen
Songül Mutluer van de PvdA ziet dat geld dat bedoeld is voor discriminatie nu vaak aan iets anders wordt uitgegeven, zoals lantarenpalen of om bezuinigingen te verlichten. Ze wil dat een deel van het geld dat gemeenten van het kabinet krijgen uit het gemeentefonds wordt "geoormerkt" en alleen aan antidiscriminatie mag worden uitgegeven.
"Dat raakt aan de autonomie van de gemeentes", luidt het bezwaar dat VVD'er Zohair El Yassini hierbij heeft. Hij vindt dat niet in Den Haag moet worden besloten hoe gemeenteraden met hun geld omgaan omdat die democratisch zijn gekozen en daar dus zelf over moeten beslissen. Het Kamerlid vindt wel dat de "kansengelijkheid ook in Nederland niet perfect is" en dat daar iets aan moet gebeuren.
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om een meldpunt in te richten waar inwoners terechtkunnen als ze te maken hebben met discriminatie. Hind Dekker-Abdulaziz (D66) ziet dat zo'n meldpunt in veel gemeenten een "bijtaak is van enkele ambtenaren".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
8 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
20 uur geleden