Kamerleden arriveren bij de Grote Kerk
DEN HAAG (ANP) - Eerste en Tweede Kamerleden zijn vanaf het Binnenhof op weg naar de Grote Kerk om daar de troonrede van de koning bij te wonen. Hoewel de kerk maar een paar honderd meter verderop is, worden de parlementariërs met busjes vervoerd. Ze krijgen politie-escorte.
De eerste busjes zijn gearriveerd. Bij de kerk verzamelen de Kamerleden zich in een rijtje op de stoep, met 1,5 meter afstand, voordat ze naar binnen gaan.
Enkele tientallen Kamerleden laten de Verenigde Vergadering van de Eerste en Tweede Kamer, die in verband met het coronavirus is verplaatst en versoberd, dit jaar aan zich voorbij gaan. De politici dragen speciale voor Prinsjesdag gemaakte mondkapjes. In de kerk staan de rode stoelen ver van elkaar af.
In de kerk is weliswaar meer plek dan in de Ridderzaal, maar toch kunnen partners en andere gebruikelijke gasten er niet bij zijn. Ongeveer 270 mensen kunnen dit jaar de troonrede bijwonen. In de Ridderzaal waren altijd zo'n duizend gasten welkom bij het uitspreken van de troonrede.
Er is veel politie op de been. Rond de kerk is alles afgeschermd en er vliegt een helikopter boven het centrum.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
40 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
20 uur geleden