Kamer wil plan om afhankelijkheid van Russisch gas af te bouwen
DEN HAAG (ANP) - Nederland moet af van de afhankelijkheid van Russisch aardgas, vindt de Tweede Kamer. In een motie die steun heeft van een ruime Kamermeerderheid wordt het kabinet opgeroepen een plan op te stellen "om de komende jaren de afhankelijkheid van Rusland op energiegebied af te bouwen".
Verder vraagt de Kamer om een onderzoek dat duidelijk moet maken hoe afhankelijk Nederland voor zijn energie is van "onvrije landen". De regering moet daar jaarlijks over gaan rapporteren. Gasimport vanuit Rusland is een van de onderdelen van de rapportage die de Kamer graag wil zien.
Rusland is de belangrijkste gasleverancier van de Europese Unie. Daar voelt de Kamer veel ongemak bij, zeker nu de verhoudingen tussen Rusland en het Westen zeer gespannen zijn door het conflict in Oost-Oekraïne. Tijdens een debat over de klimaatplannen van het kabinet speelde het Russische gas een prominente rol.
Energieonafhankelijkheid
Zowel de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie als de oppositiepartijen GroenLinks, PvdA, JA21, SGP en Partij voor de Dieren steunen de motie. Die begint met de vaststelling dat de gasprijzen "torenhoog zijn" en dat "Nederland en Europa te afhankelijk zijn van Rusland". Minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) maakte duidelijk dat ook hij het belangrijk vindt om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen uit landen als Rusland.
In een andere motie, waar de coalitiepartijen en de SGP achter staan, wordt het überhaupt "onwenselijk" genoemd dat Nederland "afhankelijk is van fossiele brandstoffen uit onvrije landen". Bij het uitwerken van de klimaatplannen moet de regering prioriteit geven aan "energieonafhankelijkheid van onvrije landen". De huidige afhankelijkheid noemen de partijen "allesbehalve duurzaam".
Compensatieregelingen
De Kamer toonde zich tijdens het debat bezorgd over kwetsbare huishoudens die hun energierekening zien oplopen. Het kabinet doet nu geen toezeggingen over compensatieregelingen, maar houdt die optie wel open. Dit voorjaar gaat het kabinet bekijken hoe het met de koopkracht van burgers gaat en of maatregelen nodig zijn.
Een pleidooi tegen biomassa van JA21 kreeg vooralsnog alleen steun van diverse andere oppositiepartijen, die dit om uiteenlopende reden een slechte keuze vinden voor energieopwekking. JA21, SP, Partij voor de Dieren, SGP en Groep Van Haga willen dat helemaal geen nieuwe biomassacentrales meer worden gebouwd in Nederland.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
21 uur geleden