Kamer wil opheldering over verdwenen rapport Defensie
DEN HAAG (ANP) - Partijen in de Tweede Kamer willen opheldering van Defensie over een verdwenen rapport uit 2010 waarin melding wordt gemaakt van mogelijke oorlogsmisdaden door Australische militairen in Afghanistan. SP en D66 hebben inmiddels vragen gesteld aan minister Kajsa Ollongren (Defensie).
Voorkom een nieuwe doofpot en geef openheid, zegt Jasper van Dijk (SP). Alexander Hammelburg (D66) zegt dat de onderste steen boven moet komen. "Ik wil weten of Nederlandse militairen in 2010 al wisten van mogelijke Australische oorlogsmisdaden. Als deze oorlogsmisdaden hebben plaatsgevonden, moet het recht zijn werk kunnen doen."
Tunahan Kuzu (DENK) laat weten "zeer ongerust" te zijn over de berichtgeving, CDA'er Derk Boswijk zei in het radioprogramma Sven op 1 opheldering te willen en Kati Piri (PvdA) spreekt van een "ernstige zaak waar nu eindelijk eens serieus onderzoek naar moet worden gedaan. Verontrustend dat een goed archief ontbreekt bij Defensie".
Uruzgan
NRC meldde dinsdag dat het rapport verdwenen is. Een woordvoerster van het ministerie van Defensie laat weten dat er nog steeds onderzoek wordt gedaan naar het verdwenen stuk. Het ministerie heeft speciale software aangeschaft om de digitale systemen te kunnen doorzoeken.
De zaak speelde toen Nederland een missie leidde in Uruzgan. In 2010 werd daar een Afghaanse boer aangehouden die betrokken zou zijn geweest bij een aanslag waarbij twee Nederlandse mariniers omkwamen. Na ondervraging en onderzoek kwamen de Nederlanders tot de conclusie dat de boer niet de bommenmaker was en lieten hem gaan.
39 moorden
Maar Australische militairen waren niet overtuigd van zijn onschuld. Zij brachten de man kort daarop om het leven. Hij zou zich bij zijn arrestatie hebben verzet. De Nederlanders hoorden echter dat de boer was gemarteld en in zijn achterhoofd geschoten, aldus NRC. De Nederlandse militairen maakten er een rapport van.
Twee jaar geleden kwam na officieel onderzoek naar buiten dat Australische elitetroepen tussen 2005 tot 2016 in Afghanistan 39 moorden hebben gepleegd. Defensie besloot toen opnieuw onderzoek te doen naar mogelijke aanwijzingen dat Nederland op de hoogte was van misdaden van de Australische special forces.
Een Nederlandse inlichtingenofficier meldde toen de gebeurtenis uit 2010. Defensie ging daarna op zoek naar het bewuste rapport, maar vond dat niet. Commandant Kees van den Heuvel, die in 2010 leiding gaf aan Taskforce Uruzgan, zegt tegen NRC dat hij het rapport nooit heeft gezien.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
9 uur geleden