Kamer wil debat over mondkapjesdeal, maar zonder Hugo de Jonge
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer wil een debat over de vermeende betrokkenheid van oud-zorgminister Hugo de Jonge bij de omstreden en veelbesproken mondkapjesdeal tussen zijn toenmalige ministerie en Sywert van Lienden. Maar op aandringen van de regeringspartijen hoeft De Jonge, nu minister voor Volkshuisvesting, daar zelf niet bij te zijn.
De Kamer zal het debat voeren met de huidige minister Conny Helder (Langdurige Zorg). Dat vinden de coalitiepartijen "staatsrechtelijk zuiver". En eerst komt er een briefing waarin adviesbureau Deloitte, dat onderzoek doet naar de kwestie, de stand van zaken toelicht.
Het debatverzoek was ingediend door Attje Kuiken (PvdA). Zij wil volgende week een debat, waarbij zowel Helder als De Jonge aanwezig moeten zijn. Dat vindt ook de rest van de oppositie. Coalitiepartijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie willen wel een debat, maar alleen met Helder.
Verantwoordelijk
"De Jonge maakt zich zelf verantwoordelijk", aldus Kuiken. Daarbij refereerde ze naar de korte verklaring van De Jonge aan journalisten, nadat de Volkskrant eind vorige week app-verkeer tussen De Jonge en een topambtenaar had onthuld. Daaruit komt naar voren dat De Jonge wel degelijk bemoeienis met de mondkapjesdeal had, terwijl hij dat altijd heeft ontkend.
De Jonge wilde aan de opgetrommelde journalisten niet meer kwijt dan dat de berichtgeving in de Volkskrant niet klopt. Wat er niet deugt, liet hij in het midden. Pas na publicatie van het onderzoek naar de deal dat Deloitte uitvoert, wil hij reageren.
GroenLinks eist opnieuw een feitenrelaas. De fractie had daar vorige week ook al om gevraagd, maar kreeg maandag van Helder te horen dat ook zij het volledige onderzoek van Deloitte afwacht. GroenLinks-voorman Jesse Klaver wil dat het feitenrelaas er voor woensdag 12.00 uur alsnog ligt. Daaruit moet onder meer duidelijk worden of De Jonge de Kamer wel juist heeft geïnformeerd.
Meer uit Binnenland
SCHIPHOL (ANP) - De nabestaanden van Peter R. de Vries hebben een dubbel gevoel overgehouden aan de uitspraak van het gerechtshof donderdag in het hoger beroep van de moordzaak van de 64-jarige journalist, zei Annemiek van Spanje, de advocaat van de familie.
22 minuten geledenDOLDERSUM (ANP) - Voor de tweede dag op rij is een dode wolf aangetroffen in Drenthe. De politie heeft hiervan een melding gekregen en doet volgens een woordvoerster zoals gebruikelijk onderzoek, ook naar de mogelijke doodsoorzaak. Officieel moet nog worden vastgesteld dat het ook daadwerkelijk om een wolf gaat.
23 minuten geledenDEN BOSCH (ANP) - Het dodelijke ongeluk met de Stint op 20 september 2018 in Oss heeft de levens van de nabestaanden ingrijpend veranderd. "Mijn leven stortte in en ik krijg het niet meer opgebouwd zoals ik zou willen. Ik zie wel licht in de verte, maar ik kom er niet", zei de moeder van Dana (8) en Liva (4), die bij het ongeluk om het leven kwamen.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het Amsterdamse gerechtshof heeft donderdag in hoger beroep straffen tot 27,5 jaar cel opgelegd in de strafzaak over de moord op Peter R. de Vries. De hoogste straffen zijn voor Delano G. (26) en Kamil E. (39). Krystian M. (30) kreeg 26 jaar en een maand.
1 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Het Rijksmuseum krijgt een vestiging in Eindhoven. Het nieuw te bouwen museum toont werken uit de wereldberoemde collectie en komt aan de Dommel, vlak bij het station. Dat maakten het museum en de gemeente Eindhoven donderdag bekend. Het plan is dat het over zes tot acht jaar de deuren opent.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De problemen met de verouderde Haringvlietbrug zijn erger dan gedacht. In de lassen van de ondersteuningsbalk onder een van de rijstroken zit vermoeiing, meldt demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. "Bij deze lassen kunnen kleine scheurtjes plotseling doorscheuren."
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
2 uur geleden