Kamer vindt coronatoegangsbewijs op het terras niet nodig
DEN HAAG (ANP) - Als het aan de Tweede Kamer ligt, hoeven mensen geen coronatoegangsbewijs te laten zien als ze op het terras zitten. Het kabinet wil dat vanaf 25 september voor de hele horeca verplichten, zowel binnen als buiten, maar dat vindt het parlement niet nodig. Buiten is de kans op een coronabesmetting namelijk kleiner, zo is de redenering.
De Kamer debatteerde van 's middags tot laat in de avond over de coronamaatregelen zoals die vanaf eind september moeten gaan gelden. De inzet van toegangsbewijzen waren daarin een belangrijk thema. Een groot deel van de Kamer betwijfelde namelijk of de invoering daarvan wel nodig en wenselijk is. Toch haalde een motie van Geert Wilders waarin de regering werd gevraagd om overal van de maatregel af te zien het niet.
De Tweede Kamer heeft op meer punten aanpassingen van het beleid gevraagd. Zo wil een meerderheid dat bij sport- en cultuurverenigingen wel nog eten en drinken verkocht mag worden. Mensen gaan daar niet naartoe om uitgebreid aan tafel plaats te nemen, dus het heeft meer weg van afhalen, redeneert het parlement.
Het parlement sprak zich ook expliciet uit tegen het zogenoemde 2G-beleid, hoewel het kabinet daar nu voor zover bekend nog helemaal geen plannen voor heeft. Zo'n beleid houdt in dat alleen mensen die gevaccineerd of aantoonbaar hersteld zijn van een coronabesmetting een toegangsbewijs kunnen krijgen.
Dit is anders dan de coronatoegangsbewijzen die nu in Nederland gebruikt worden voor de app CoronaCheck, omdat je daarin ook een groen vinkje krijgt na een negatieve test. Dit is voor mensen die niet besmet zijn geweest en zich niet willen laten vaccineren straks de enige manier om bijvoorbeeld een bezoek te brengen aan de horeca.
Meer uit Binnenland
ELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
21 minuten geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK voetbal is in de nacht van donderdag op vrijdag door zo'n 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto's zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.
3 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
5 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
9 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
9 uur geleden