Kamer verliest volgende week 136 jaar aan ervaring
DEN HAAG (ANP) - Met de wisseling van Tweede Kamerleden verdwijnt volgende week in totaal ongeveer 136 jaar ervaring uit de Tweede Kamer. Dat blijkt uit een berekening van het ANP. De vertrekkende Kamerleden hadden bij elkaar bijna 178 jaar ervaring, terwijl hun vervangers ook weer zo'n 42 jaar aan Kamerwerk mee terugbrengen.
Woensdag worden 55 nieuwkomers beëdigd, samen met 15 Kamerleden die al eerder een zetel hebben gehad maar ook weer zijn weggegaan. De rest is zittend Kamerlid.
De opgestapte GroenLinks-PvdA-voorman Frans Timmermans neemt meer dan 4700 dagen ervaring mee de Kamer uit. Ook NSC'er Eddy van Hijum en Michiel van Nispen (SP) hebben jarenlang in de Kamer gezeten.
Hoeveelheid ervaring
Gemiddeld hebben Tweede Kamerleden woensdag nog ruim 3 jaar ervaring. Aan het begin van de afgelopen zittingsperiode twee jaar geleden lag dat aantal nog lager, blijkt uit een vergelijking met cijfers die de Tweede Kamer heeft aangeleverd. Mogelijk daalt de totale hoeveelheid ervaring nog verder als een groep Kamerleden het nieuwe kabinet ingaat.
Over de doorloopsnelheid in de Tweede Kamer bestaan al langer zorgen. Kennis van het parlementaire handwerk vervliegt en onervaren Kamerleden zijn minder effectief, is de vrees.
Het langst zittende Kamerlid is met 27 jaar nog steeds PVV-leider Geert Wilders. Na hem volgen nog vier PVV-Kamerleden: Martin Bosma, Raymond de Roon, Dion Graus en Tony van Dijck. Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren) en Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) zijn na deze PVV'ers de meest ervaren Kamerleden.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
13 uur geleden