Kamer steunt verlenging avondklok, maar vraagt om perspectief
DEN HAAG (ANP) - Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer steunt de verlenging van de avondklok, die het kabinet maandag bekendmaakte. Wel vragen verschillende partijen zich af wat er voor nodig is om de maatregel weer af te schaffen.
De avondklok zou woensdag aflopen maar het kabinet besloot hem te verlengen tot 2 maart. Wel is er op 23 februari een 'weegmoment' waarop wordt gekeken of de maatregel nog nodig is. Het kabinet volgt met de verlenging het advies van het OMT.
Van de coalitiepartijen twijfelde D66 het langst over de maatregel en Maarten Groothuizen wil van de regering weten waar er op 23 februari precies naar wordt gekeken. "Wanneer is er aanleiding om af te schalen? Hoe toetst het kabinet de criteria?", vroeg hij dinsdag in een debat in de Kamer. Ook Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie vraagt zich af "wat er precies nodig is om te beoordelen of de avondklok nog langer nodig is".
Effect onduidelijk
Ook de SP, GroenLinks en de Partij van de Arbeid steunen de verlenging omdat het risico op fors meer coronabesmettingen in hun ogen anders te groot is. Net als Groothuizen en Van der Graaf is SP'er Maarten Hijink benieuwd welke criteria het kabinet hanteert. "Hoe voorkomen we dat we nog maanden met deze maatregel blijven zitten?"
PVV-leider Geert Wilders is en blijft fel tegen de avondklok. "Er is nul bewijs dat de avondklok werkt" om het aantal besmettingen terug te dringen, vindt hij. "Het is een slag in de lucht." Ook volgens de SGP is het effect onduidelijk. DENK vindt de avondklok "disproportioneel". Verder spraken de Partij voor de Dieren, FVD en Henk Krol zich uit tegen de verlenging.
Advies OMT
Volgens premier Mark Rutte is het "zeer verstandig" om de omstreden avondklok voort te zetten. "We kunnen niet zonder." Hoewel het effect nog niet wetenschappelijk is aangetoond, zijn er eerste signalen dat het werkt, zei hij. Het aantal contactmomenten neemt af sinds de invoering. Verder daalt het aantal ziekenhuisopnames. De avondklok zou tot een "zeer aanzienlijke" reductie van 10 procent leiden.
De situatie is "fragiel", aldus de premier. Zonder de avondklok en de beperking van het aantal bezoekers dat een huishouden mag ontvangen, dreigt het aantal besmettingen weer op te gaan lopen. Dat komt door de Britse variant van het coronavirus. Die is veel besmettelijker dan de klassieke versie. Vermoedelijk is twee derde van alle nieuwe besmettingen van de Britse variant.
Op 23 februari beslist het kabinet of de avondklok moet voortduren tot en met 2 maart. Welke beslissing het kabinet dan neemt hangt af van het advies van het OMT. Maar als de maatregel weinig effect blijkt te hebben of de besmettingscijfers zijn dusdanig gedaald, dan wordt het niet verlengd, zei Rutte. Maar met welke cijfers er wordt gestopt kon Rutte niet zeggen. "Dat kun je niet zo met een schaartje knippen."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Minister Thierry Aartsen (Werk en Participatie, VVD) roept werkgevers op om hun personeel niet te dwingen naar het werk te komen bij deze hitte. "Ik vraag hen coulant te zijn." Volgens hem zijn heel veel werkgevers dat ook al. "En werknemers: denk vooral aan jezelf. Als je je er niet comfortabel bij voelt, hoef je van deze minister niet naar het werk te komen."
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
2 dagen geleden