Kamer stemt nog niet over VVD-motie over spreidingswet
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer stemt woensdagavond niet over een omstreden oproep van de partijen die momenteel praten over kabinetsdeelname om de behandeling van de spreidingswet in de Eerste Kamer voorlopig uit te stellen. VVD-leider Dilan Yesilgöz liet voor aanvang van de stemmingen weten dat de motie op een later moment in stemming wordt gebracht.
Zij gaf daarvoor als reden dat GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans gevraagd had om een oordeel van het kabinet over de oproep, die in de Kamer tot boze reacties leidde. De spreidingswet, bedoeld om asielzoekers beter over het land te kunnen verdelen, is eerder al aangenomen in de Tweede Kamer en wacht nu op behandeling in de senaat. Een meerderheid voor het voorstel daar is nog onzeker.
Het voorstel van VVD, PVV, NSC en BBB brengt het demissionaire kabinet in een lastige situatie. Yesilgöz, naast VVD-fractievoorzitter ook minister van Justitie en Veiligheid, kwam in het debat al hard in aanvaring met haar klimaat- en energiecollega Rob Jetten die als D66-voorman eveneens een dubbele pet op heeft. Hij verweet haar "staatsrechtelijk vandalisme".
Ook de man die verantwoordelijk is voor de spreidingswet, demissionair asielstaatssecretaris Eric van der Burg, maakt deel uit van de VVD-fractie. Hij ontbrak woensdagavond toen er hoofdelijk gestemd werd over de aanstelling van Ronald Plasterk als informateur in de volgende fase van de kabinetsformatie.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs en Emancipatie, VVD) gaat extra nadruk leggen op taalonderwijs. Dat meldt de bewindsvrouw in een Kamerbrief. Sinds 2022 wordt ingezet op taal en rekenen, omdat het niveau van leerlingen op basisvaardigheden daalt. "Maar na vier jaar hadden de resultaten echt beter moeten zijn", aldus Tielen, die benadrukt dat in onderzoeken naar voren komt dat het vooral met het taalniveau van leerlingen slecht gesteld is.
21 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet gaat de wet over wapens en munitie aanpassen. Daarmee wordt in elk geval een psychologisch onderzoek verplicht voor mensen die een wapenvergunning willen of hebben, schrijft minister David van Weel (Justitie, VVD) aan de Tweede Kamer. Ook denkt hij aan strengere regels om thuis wapens te bewaren, en aan nieuwe eisen over kennis van wapens.
1 uur geledenGRIENDTSVEEN (ANP) - Het herstellen van de natuur in de Peel door onder meer te zorgen voor voldoende water, is "eigenlijk belangrijker dan stikstof", zegt landbouwminister Jaimi van Essen (D66). De Peel is een van de gebieden waar de natuur er het slechtst aan toe is, onder meer door stikstof en verdroging. Net als voor de Veluwe is daar woensdag een akkoord ondertekend over een regionale aanpak voor natuurherstel en ervoor te zorgen dat er weer vergunningen verleend kunnen worden.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Oud-Kamervoorzitter Khadija Arib heeft haar conflict met het presidium van de Tweede Kamer bijgelegd, schrijft de huidige voorzitter Thom van Campen in een brief. Het conflict ging over het onderzoek dat het presidium in 2022 naar Arib liet instellen na twee anonieme brieven over haar gedrag. Na mediation zijn Arib en het presidium tot een oplossing gekomen.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil over vier jaar, samen met Europese bondgenoten, een plan in gang hebben gezet om de afhankelijkheid van de Verenigde Staten voor de veiligheid van het Nederlandse grondgebied sterk te verminderen. Dat staat in de internationale veiligheidsstrategie die minister Tom Berendsen (Buitenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.
1 dag geleden