Kamer stelt parlementaire enquête naar corona voorlopig uit
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer stelt de parlementaire enquête naar de coronacrisis voorlopig uit. Alleen de PVV, Forum voor Democratie, de Groep Van Haga en de fractie-Den Haan willen nu Kamerleden afvaardigen, meldt Kamervoorzitter Vera Bergkamp in een brief. Een flink deel van de Kamer wil het derde deelonderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid afwachten voordat ze besluiten of ze willen meedoen aan de enquête.
Eerder schreef Bergkamp nog namens het dagelijks bestuur van de Kamer dat zij hoopt op een parlementaire enquêtecommissie die "is gebaseerd op een voldoende brede samenstelling van de Kamer". Het is ook niet voor het eerst dat partijen zich afmelden voor deelname aan een dergelijke commissie. VVD en CDA kondigden vorige week aan zich terug te trekken uit de parlementaire enquêtecommissie die zich buigt over het fraudebeleid van de overheid, onder meer naar aanleiding van het toeslagenschandaal.
Over de corona-enquête zelf is ook veel te doen. De afgelopen maanden lekte uit dat er onvrede was, onder meer vanwege de deelname van FvD en de fractie van Van Haga, bestaande uit oud-FvD'ers. Zij ontkenden de ernst van het coronavirus, en Kamerleden van Forum zagen er louter een complot in. FvD-leider Baudet beschrijft in zijn boek "de geheime plannen van het World Economic Forum en andere globalistische eliteclubs om een Great Reset af te dwingen via de kunstmatig gecreëerde angstpaniek", zonder dat hiervoor een feitelijke basis is.
Tijdsbestek
De Tweede Kamer ontving vorige maand een onderzoeksvoorstel van de commissie die de enquête voorbereidt. Daarin stond onder meer dat de enquête een kleine drie jaar zou gaan duren. De climax met de openbare verhoren van hoofdrolspelers als premier Mark Rutte en oud-gezondheidsminister Hugo de Jonge was voorzien in de periode van februari tot en met september 2025.
De parlementaire enquêtecommissie zou terugblikken op de politieke besluitvorming en de maatschappelijke gevolgen. In de coronacrisis nam het kabinet verscheidene maatregelen die flink ingrepen in het leven van mensen. Dit gebeurde bovendien onder grote tijdsdruk, en vaak zonder dat de Tweede Kamer daar vooraf mee instemde.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Minister Thierry Aartsen (Werk en Participatie, VVD) roept werkgevers op om hun personeel niet te dwingen naar het werk te komen bij deze hitte. "Ik vraag hen coulant te zijn." Volgens hem zijn heel veel werkgevers dat ook al. "En werknemers: denk vooral aan jezelf. Als je je er niet comfortabel bij voelt, hoef je van deze minister niet naar het werk te komen."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
2 dagen geleden