Kamer schrapt nachtdebatten om coronaregels
DEN HAAG (ANP) - Het werk van de Tweede Kamer wordt zoveel mogelijk voortgezet, maar de werkwijze wordt wel enigszins aangepast. Dat heeft voorzitter Khadija Arib aan de volksvertegenwoordigers laten weten in reactie op de nieuwe coronamaatregelen die het kabinet heeft afgekondigd.
"Uitgangspunt is en blijft dat het parlementaire proces zoveel als mogelijk doorgang vindt, zodat wij onze controlerende en medewetgevende taak ten volle kunnen blijven uitvoeren", aldus Arib.
Wel wordt de werkwijze tot het herfstreces aangepast. Er kan niet meer tot diep in de nacht worden gedebatteerd. Discussies in de grote plenaire zaal moeten eindigen om 23.00 uur. Het aantal debatten, stemmingen en regelingen wordt verminderd.
Publiek nog welkom
Het presidium (dagelijks bestuur) vraagt Kamerleden verder om de komende weken "zeer terughoudend" te zijn met het inplannen van commissievergaderingen. "Dit betekent dat commissies kritisch moeten beoordelen wat urgent is en wat kan wachten."
Het publiek blijft nog welkom in de Tweede Kamer. "De ervaring is dat de maximumcapaciteit van de publieke tribune niet wordt bereikt en dat de aanwezige bezoekers zich goed aan de richtlijnen houden. Tegen deze achtergrond — en met het oog op het belang van een open parlement — is besloten om toegang voor 'dagjesmensen' en bezoekers van debatten te handhaven." Rondleidingen van groepen scholieren zijn voorlopig wel van de baan.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
27 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 dag geleden