Kamer schrapt nachtdebatten om coronaregels
DEN HAAG (ANP) - Het werk van de Tweede Kamer wordt zoveel mogelijk voortgezet, maar de werkwijze wordt wel enigszins aangepast. Dat heeft voorzitter Khadija Arib aan de volksvertegenwoordigers laten weten in reactie op de nieuwe coronamaatregelen die het kabinet heeft afgekondigd.
"Uitgangspunt is en blijft dat het parlementaire proces zoveel als mogelijk doorgang vindt, zodat wij onze controlerende en medewetgevende taak ten volle kunnen blijven uitvoeren", aldus Arib.
Wel wordt de werkwijze tot het herfstreces aangepast. Er kan niet meer tot diep in de nacht worden gedebatteerd. Discussies in de grote plenaire zaal moeten eindigen om 23.00 uur. Het aantal debatten, stemmingen en regelingen wordt verminderd.
Publiek nog welkom
Het presidium (dagelijks bestuur) vraagt Kamerleden verder om de komende weken "zeer terughoudend" te zijn met het inplannen van commissievergaderingen. "Dit betekent dat commissies kritisch moeten beoordelen wat urgent is en wat kan wachten."
Het publiek blijft nog welkom in de Tweede Kamer. "De ervaring is dat de maximumcapaciteit van de publieke tribune niet wordt bereikt en dat de aanwezige bezoekers zich goed aan de richtlijnen houden. Tegen deze achtergrond — en met het oog op het belang van een open parlement — is besloten om toegang voor 'dagjesmensen' en bezoekers van debatten te handhaven." Rondleidingen van groepen scholieren zijn voorlopig wel van de baan.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
3 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
15 uur geleden