Kamer schrapt eigen bijdrage voor toegangstesten
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer wil niet dat mensen een eigen bijdrage moeten betalen voor een coronatest als deze is bedoeld om toegang te verkrijgen tot bepaalde evenementen of activiteiten. Coronaminister Hugo de Jonge wilde dit, maar het parlement lag dinsdag unaniem dwars.
Met behulp van toegangstesten wil het kabinet het mogelijk maken delen van de samenleving al eerder te openen dan anders verantwoord zou zijn, nu nog niet iedereen de kans heeft gehad een vaccin te krijgen. In eerste instantie zouden deze toegangstesten voor iedereen gratis zijn, maar in zijn wetsvoorstel wil De Jonge vanaf 1 juli een eigen bijdrage van een kwart van de kostprijs vragen. Die zou neerkomen op ongeveer 7,50 euro, is de schatting.
De Jonge verwacht dat toegangstesten tegen die tijd alleen nog nodig zullen zijn voor evenementen met grote groepen mensen, zoals festivals, en niet voor een bezoek aan een restaurant of de bioscoop. De Jonge vindt het terecht dat een festivalbezoeker zelf een deel van die kosten draagt, in plaats van alles uit de schatkist te betalen.
Maar de Kamer ziet het niet zitten. Het parlement stemde voor een aanpassing van de wet om de eigen bijdrage te schrappen.
Meer uit Binnenland
AMSTERDAM (ANP) - Een concert van Lil Kleine in het Olympisch Stadion in Amsterdam is zaterdagavond voortijdig gestopt wegens het slechte weer. Een bezoeker van het concert heeft dat laten weten aan het ANP.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Er rijden zaterdagavond en zondagochtend geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Door een blikseminslag op het traject is de treindienst verstoord. Wel kunnen reizigers nog naar Gouda, dat halverwege de twee steden ligt.
2 uur geledenSCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
4 uur geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
7 uur geleden