Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Kamer sceptisch over wet die Groningers moet helpen in gasdossier

Kamer sceptisch over wet die Groningers moet helpen in gasdossier

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil met een wetswijziging de schadevergoedingen en de versterkingsoperatie in Groningen verder helpen, maar de Tweede Kamer toonde zich woensdag sceptisch. Ministers Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) en minister Bas van ‘t Wout (Economische Zaken) konden niet alle zorgen wegnemen.

Verschillende partijen hekelen de veelheid aan instanties die bij het dossier betrokken zijn. Zo gaat het Instituut Mijnbouw Groningen (IMG) over de schade, en de Nationaal Coördinator Groningen over de versterkingsoperatie.

De bureaucratie zit snelle afhandeling in de weg, vinden de partijen. SP-Kamerlid Sandra Beckerman deed een "dringend beroep" op het kabinet om de wet niet in de huidige vorm aan te nemen. Ook PvdA’er Henk Nijboer wil een "einde aan de tweedeling tussen schade en versterken".

Versnelde afhandeling

Maar volgens Ollongren zijn schade en versterking twee wezenlijk andere dingen, die een andere behandeling vergen. Wel kunnen bewoners die met beide instanties te maken hebben, verzoeken beide sporen samen te laten lopen.

Volgens Van ‘t Wout is de schadeafhandeling al versneld. Het IMG handelt 70 procent van de schade binnen de streeftermijn van zes maanden af, zei de bewindsman tegen de Kamer. "Dat vind ik fatsoenlijk, een prestatie."

Kritiek

Ook andere betrokken instanties zoals het Groninger Gasberaad en de Groninger Bodem Beweging zijn kritisch. CDA-Kamerlid Agnes Mulder wijst erop dat deze twee organisaties hebben aangegeven liever géén wet, dan deze wet te zien.

Vanwege de avondklok heeft de Kamer afgesproken tot uiterlijk 19.00 uur te debatteren. Daardoor kon het debat woensdag niet worden afgemaakt. Dat gebeurt later deze maand. Dan moet ook blijken hoeveel steun er is voor de voorstellen vanuit de Kamer om het wetsvoorstel nog aan te passen.

Meer uit Binnenland

Nederlandse motorrijder omgekomen op circuit in België

HASSELT (ANP) - Op een circuit in België is maandag een Nederlandse motorrijder om het leven gekomen. Dat gebeurde op Circuit Zolder, even ten noordwesten van de Belgische plaats Hasselt, tijdens vrije sessies georganiseerd door een motorsportschool.

26 minuten geleden
Jongen (2) valt uit raam Rotterdam, zwaargewond naar ziekenhuis

ROTTERDAM (ANP) - Een jongetje van twee jaar is maandagavond van de tweede verdieping uit het raam van een woning in Rotterdam gevallen en is door hulpdiensten gereanimeerd. Dat meldt de Rotterdamse politie op X.

4 uur geleden
Jetten spreekt zondag bij onthulling monument voor Molukkers

DEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten houdt zondag een toespraak bij de onthulling van een nationaal monument voor Molukkers in Rotterdam. Dat bevestigt zijn woordvoerder na berichtgeving van NOS en RTL Nieuws. De twee zenders hinten op mogelijke excuses van de premier aan de Molukse gemeenschap. De woordvoerder van Jetten zegt niks over de inhoud van de toespraak.

4 uur geleden
Niet duidelijk wanneer vervuilende fabrieken Tata moeten sluiten

HAARLEM (ANP) - Het is nog niet duidelijk wanneer twee zeer vervuilende fabrieken van Tata Steel in IJmuiden zullen worden gesloten. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied is sinds een maand bezig met de officiële voorbereidingen om de vergunningen van de twee kooksgasfabrieken in te trekken. Het onderzoek loopt nog en de procedure moet zorgvuldig zijn, gaf de Noord-Hollandse gedeputeerde Anouk Gielen (Klimaat en Energie) aan in een overleg met Provinciale Staten.

6 uur geleden
Paul Haenen en VPRO geschrokken van overlijden Wim T. Schippers

AMSTERDAM (ANP) - Cabaretier Paul Haenen en omroep VPRO zijn geschrokken van het overlijden van Wim T. Schippers. De kunstenaar, programmamaker en stemacteur stierf afgelopen woensdag op 83-jarige leeftijd in zijn woonplaats Amsterdam. De Stichting Wim T. Schippers heeft dat maandag bekendgemaakt.

6 uur geleden
Politie grijpt in bij opstootje buiten aanmeldcentrum Ter Apel

TER APEL (ANP) - Buiten het aanmeldcentrum in Ter Apel is maandagavond een opstootje geweest tussen meerdere asielzoekers. Agenten en beveiligers grepen in. Zeker twee mensen kregen van de politie de opdracht op de grond te gaan liggen. Een van hen werd door beveiligers afgevoerd, maar keerde na een tijdje terug, zag een ANP-verslaggever. De aanleiding voor de ruzie is niet bekend.

8 uur geleden
Maatregelen voor veiligheid bezoekers World Pride in Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - Als bezoekers van World Pride in Amsterdam slachtoffer zijn van geweld of discriminatie, worden die strafbare feiten met prioriteit opgepakt. Dat schrijft burgemeester Femke Halsema in een brief aan de gemeenteraad. Ook zijn er afspraken tussen de politie, handhaving en organisatie om "snel te schakelen als er incidenten plaatsvinden".

9 uur geleden