Kamer ongelukkig met gepolitiseerde discussie over onderzoek Arib
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer is niet gelukkig met de manier waarop is omgegaan met het onderzoek naar meldingen van sociale onveiligheid in de Tweede Kamer, al dan niet ontstaan door toedoen van oud-voorzitter Khadija Arib. Vrijwel alle fracties zeiden het te betreuren dat er zoveel politiek debat over is ontstaan.
De kwestie werd dinsdag ook al even besproken in het parlement. Toen bleek al dat Kamervoorzitter Vera Bergkamp genoeg steun heeft om het aangekondigde feitenonderzoek naar de beschuldigingen door te zetten. Woensdag werd er uitgebreider over gepraat in een speciale Kamercommissie die gaat over de manier waarop het parlement werkt.
Zonder de ambtenaren van de Tweede Kamer "kunnen wij ons werk niet doen", zei Laura Bromet van GroenLinks. Nagenoeg alle andere Kamerleden sloten zich bij haar woorden aan. "Zij zijn het die het mogelijk maken dat we een werkende parlementaire democratie hebben", aldus Stephan van Baarle van DENK.
Onderzoek politiek gemaakt
Bijna alle aanwezige Kamerleden zeiden het ook te betreuren dat het onderzoek "politiek gemaakt" is. Normaal gesproken moet dit soort zaken besproken worden in het bestuur van de Kamer (het presidium), achter gesloten deuren. Nu kwam het meerdere keren terug in debatten en de media.
Meerdere politici verwezen naar de vorige vergadering van diezelfde commissie voor de Werkwijze, twee weken geleden. Die vergadering is ook volgens Kamervoorzitter Bergkamp "buiten de oevers" getreden. Caroline van der Plas bood zelfs haar excuses aan als ze met haar vragen gevoelens van onveiligheid onder de medewerkers erger had gemaakt.
Leijten
Er waren ook Kamerleden die wel door wilden op de inhoud van de discussie. Volgens Renske Leijten (SP) is het terecht dat er vragen over de gang van zaken gesteld worden omdat de kwestie nu eenmaal in de openbaarheid was. Ze wilde weten wat het presidium gedaan heeft met meldingen van een onveilige werksfeer.
Liane den Haan (zelfstandig Kamerlid) vroeg of het geen tijd is om de vertrouwenspersonen van de Kamer te vervangen. Gidi Markuszower (PVV) vindt dat Bergkamp moet opstappen en dat de leden van het managementteam die hun functie hebben neergelegd, ontslagen moeten worden.
Details onderzoeksopzet
De Kamer vroeg verder vooral naar details over de onderzoeksopzet en vooral of die niet verbreed moet worden. Daar was Bergkamp nauwelijks toe bereid, omdat ze snel duidelijkheid wil. Andere vragen over het reilen en zeilen van de Tweede Kamer komen volgens haar aan bod in andere onderzoeken.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden