Kamer niet te spreken over kabinetsplan voor avondklok
DEN HAAG (ANP) - De plannen van het kabinet om eventueel een regionale avondklok in te stellen kunnen op weinig enthousiasme rekenen in de Tweede Kamer. Een meerderheid wil dat het parlement het laatste woord krijgt, of ziet zelfs helemaal niks in de maatregel.
Het kabinet overweegt een volledige lockdown in enkele regio's als daar het aantal besmettingen met het coronavirus niet omlaag gaat. Onderdeel van de lockdown zou het instellen van een avondklok kunnen zijn.
Het ministerie van Justitie zegt de Wet Buitengewone Bevoegdheden Burgerlijk Gezag te willen gebruiken om de avondklok mogelijk te maken. Deze wet is dezelfde die de Nederlandse regering kan gebruiken om de noodtoestand uit te roepen. Een avondklok die via deze route tot stand komt, zou niet door het parlement hoeven te worden goedgekeurd.
Corona-noodwet
Daar is D66-fractievoorzitter Jetten het niet mee eens. "Maandenlange discussie in parlement gehad over de corona-noodwet. Zeer belangrijk element: Kamer moet betrokken zijn bij coronamaatregelen. En dan een avondklok - de meest vrijheidsberovende maatregel tot nu toe - willen instellen buiten het parlement om? Dacht het niet!", twitterde hij donderdag.
Ook andere partijen hebben er weinig begrip voor dat de Kamer op deze manier zou worden omzeild. "We hebben lang gesproken over de coronawet die alle maatregelen van een juridische basis moest voorzien", zegt Attje Kuiken van de PvdA. "In geen enkele versie van die wet stond iets over een avondklok." Het voornemen van het kabinet vindt ze "onbegrijpelijk".
GroenLinks en de SP zien het evenmin zitten. GL vindt een avondklok een stap "die je alleen in uiterste noodzaak en heel goed onderbouwd kan inzetten", zegt een woordvoerder. "We missen nu de onderbouwing van de effectiviteit en de noodzaak, daarom zijn we kritisch."
"Als het kabinet dit wil kan ze dat gewoon voorleggen aan de Tweede Kamer", stelt SP-Kamerlid Ronald van Raak. "In plaats van gebruik te maken van een vreemde noodwet."
PVV-leider Geert Wilders was woensdag tijdens het coronadebat al zeer kritisch over het voornemen van de regering. "Buitenproportioneel", noemde hij het, en hij riep het kabinet op af te zien van de invoering van een avondklok.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
23 uur geleden