Kamer laakt omgang kabinet met Europese coronamiljarden
DEN HAAG (ANP) - Partijen in de Tweede Kamer zijn niet te spreken over de manier waarop het kabinet tot een plan is gekomen voor de miljarden uit het Europese Herstel- en Veerkrachtplan. Er is volgens veel partijen nauwelijks geluisterd naar gemeenten en provincies. EU-gezinde partijen missen creativiteit en ambitie, sceptische partijen zijn sowieso tegenstander van het fonds.
De Kamer debatteerde dinsdag over de Nederlandse voorstellen voor geld uit het herstelplan, een Europees fonds van honderden miljarden om sterker uit de coronacrisis te komen.
Inge van Dijk van coalitiepartij CDA is "ontevreden over het proces", omdat overheden en sectoren te laat betrokken werden. De Kamer had hier al aandacht voor gevraagd, maar het kabinet heeft dat "lafjes opgepakt", zegt Van Dijk. "Zijn we hier in Den Haag echt zo arrogant dat we denken voor anderen te kunnen denken?" Volgens D66'er Romke de Jong was het "passend" geweest de kunst- en cultuursector bij de plannen te betrekken.
Creativiteit
Volt-leider Laurens Dassen wil weten welke bedrijven het kabinet over het voorstel heeft gesproken en laakt dat lagere overheden (gemeenten en provincies) en de kunst- en cultuursector "niet aan bod zijn gekomen". Volgens Tom van der Lee (GroenLinks) zijn traditionele "lobbyclubs wel gehoord", terwijl provincies en gemeenten "amper betrokken" zijn. De oppositie vindt ook dat de Kamer pas te laat aan bod komt: er lijkt maar beperkte ruimte voor de oppositie om invloed uit te oefenen op de plannen.
Net als Dassen en Van der Lee, mist PvdA'er Henk Nijboer creativiteit. "Het is toch een beetje een samenvatting van het regeerakkoord geworden", vindt hij. VVD'er Eelco Heinen noemt het juist "verstandig" om het Europese geld te gebruiken "om bestaande plannen te financieren". Volgens hem heeft het kabinet hervormingen aangekondigd "niet omdat het van Brussel moet, maar vanuit de intrinsieke motivatie om het land beter te maken".
Brusselse suikeroom
De SP vindt het "beschamend dat er überhaupt een plan nodig is om ons eigen geld terug te verdienen", zegt Kamerlid Mahir Alkaya. Rechtse partijen sluiten zich bij die kritiek aan. Olaf Ephraim van de fractie-Van Haga spreekt van een "peperduur doorgeefluik". "We doen net alsof we 4,7 miljard van onze suikeroom uit Brussel krijgen", zegt Tony van Dijck (PVV). Bovendien is het plan volgens hem al achterhaald. "Het kabinet moet zich richten op de problemen van nu, niet van een half jaar geleden."
De coalitie en een deel van de oppositie zijn wel positief over de plannen in het Nederlandse voorstel. Het gaat om zowel investeringen als hervormingen, onder meer op het gebied van klimaat, volkshuisvesting, digitalisering en de arbeidsmarkt.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Oekraïne moet zo snel mogelijk in de Europese Unie worden opgenomen nadat er een eind is gekomen aan de strijd met Rusland. Volgens een belangrijke buitenlandadviseur van het kabinet moet het toetredingsverdrag "uiterlijk" een jaar na het ingaan van een bestand al klaar zijn.
6 uur geledenAXEL (ANP) - Vele honderden mensen lopen zondagavond mee in een stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in het Zeeuwse Vogelwaarde. De tocht begon om 19.00 uur in Axel, in de gemeente Terneuzen, met een moment van stilte. De slachtoffers waren leerlingen en begeleiders van een basisschool uit de plaats. Onder de deelnemers aan de stoet zijn burgemeester Franc Weerwind en commissaris van de Koning Hugo de Jonge.
12 uur geledenARLINGTON (ANP) - Honderden supporters van het Nederlands elftal hebben zich verzameld bij de Road to Six Flags Street bij het Choctaw Stadium in Arlington. Daar brengen Yuki, FeestDJRuud en Yves Berendse de fans in de stemming voor het eerste duel van Oranje op het WK voetbal met Japan, dat om 22.00 uur Nederlandse tijd in het Dallas Stadium begint.
13 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Woningcorporatie Stadgenoot heeft de afgelopen dagen al veel noodreparaties verricht aan de flat in Amsterdam, waar deze week een explosie was, maar volledig herstel kost nog enige tijd. "In de komende weken tot maanden voeren wij het definitieve herstel uit. Dit kan wat langer duren", aldus Stadgenoot.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In delen van Rotterdam is zondag de stroom uitgevallen. Er is een storing in een transformatorstation, meldt een woordvoerster van netbeheerder Stedin. Het gaat om 19.338 aansluitingen, vooral ten zuiden van de Maas. Monteurs zijn bezig de problemen op te lossen, zegt de woordvoerster. Stedin verwacht de storing tussen 15.30 uur en 16.00 uur te hebben verholpen.
19 uur geledenAXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, die binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Net als voorgaande jaren zet de Werkgroep Waarheidsvinding MH17 zondag 298 lege stoelen tegenover de Russische ambassade in Den Haag. Elke stoel vertegenwoordigt een slachtoffer van de in 2014 neergeschoten vlucht MH17. Het toestel, onderweg van Amsterdam naar Maleisië, werd boven het oosten van Oekraïne neergehaald door pro-Russische separatisten.
20 uur geleden