Kamer eist plan van kabinet voor na lockdown op 19 januari
DEN HAAG (ANP) - Partijen in de Tweede Kamer hameren erop dat het kabinet met een plan moet komen voor na 19 januari. Dan loopt in principe de harde lockdown af, en moet er een plan klaar zijn om te voorkomen dat Nederland weer te maken krijgt met een aanscherping van de coronaregels. De vaccinatiestrategie en veel meer testen moeten daarin centraal staan.
"Er moet een plan komen waardoor we er weer uitkomen", zegt PvdA-voorman Lodewijk Asscher. "Een plan waar de vaccinaties een rol in spelen, waar sneltesten bij horen, maar waardoor we niet opnieuw in deze situatie terechtkomen. Dat mogen we aan dit kabinet vragen, na alles wat er gebeurd is en na negen maanden in deze crisis."
"Maak het licht aan het einde van de tunnel concreet", zegt D66-fractievoorzitter Rob Jetten in het debat over de lockdown. Hij verwijst naar de uitspraak van premier Mark Rutte in diens toespraak vanuit het Torentje. 2021 moet het jaar van hoop worden, maar dat "vraagt ook om perspectief hoe we ons na de lockdown kunnen bevrijden uit deze knellende positie", zegt Jetten. "Het kabinet moet de komende vijf weken daarvoor gebruiken." Er wordt wat D66 betreft veel meer getest na de lockdown. Dit moet "onderdeel worden van het dagelijks leven", zegt Jetten. Hij wil ook weten wanneer er genoeg mensen gevaccineerd zijn om de coronaregels behoorlijk te versoepelen.
Weinig positief
"Hoe zorgen we dat dit niet nog een keer nodig is", vraagt Klaver zich af over de lockdown. Hij is weinig positief over het vooruitzicht. De testcapaciteit schiet nog flink tekort, zegt Klaver. Volgens hem zijn er misschien wel een miljoen tests per dag nodig. Ook over het vaccin zijn nog veel vragen. Hij wil weten wat het voor Nederland betekent dat de Europese toezichthouder EMA misschien aanstaande maandag het vaccin van Pfizer-BioNTech al goedkeurt. "Per wanneer gaan we dan in Nederland inenten?" Die vraag heeft ook CDA'er Pieter Heerma.
De lockdown is zo ingrijpend, dat mensen uitzicht op versoepeling verdienen, vindt SP-leider Lilian Marijnissen. "Wat wij kosten wat het kost willen voorkomen is dat we deze maatregelen moeten nemen, zonder dat we het begin van een garantie hebben dat we na 19 januari goed hieruit kunnen komen. Goed het virus onder controle kunnen houden." Daarvoor is goed testbeleid nodig, zegt de socialiste. Naast preventief testen moeten de contacten van besmette personen snel in beeld zijn. "Zijn we dan, na 19 januari, in staat het bron- en contactonderzoek vol te blijven houden, ook als het aantal besmettingen misschien weer wat op gaat lopen?"
Meer uit Binnenland
BROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
3 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
4 uur geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
5 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
7 uur geleden