Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Kamer eist plan van kabinet voor na lockdown op 19 januari

Kamer eist plan van kabinet voor na lockdown op 19 januari

DEN HAAG (ANP) - Partijen in de Tweede Kamer hameren erop dat het kabinet met een plan moet komen voor na 19 januari. Dan loopt in principe de harde lockdown af, en moet er een plan klaar zijn om te voorkomen dat Nederland weer te maken krijgt met een aanscherping van de coronaregels. De vaccinatiestrategie en veel meer testen moeten daarin centraal staan.

"Er moet een plan komen waardoor we er weer uitkomen", zegt PvdA-voorman Lodewijk Asscher. "Een plan waar de vaccinaties een rol in spelen, waar sneltesten bij horen, maar waardoor we niet opnieuw in deze situatie terechtkomen. Dat mogen we aan dit kabinet vragen, na alles wat er gebeurd is en na negen maanden in deze crisis."

"Maak het licht aan het einde van de tunnel concreet", zegt D66-fractievoorzitter Rob Jetten in het debat over de lockdown. Hij verwijst naar de uitspraak van premier Mark Rutte in diens toespraak vanuit het Torentje. 2021 moet het jaar van hoop worden, maar dat "vraagt ook om perspectief hoe we ons na de lockdown kunnen bevrijden uit deze knellende positie", zegt Jetten. "Het kabinet moet de komende vijf weken daarvoor gebruiken." Er wordt wat D66 betreft veel meer getest na de lockdown. Dit moet "onderdeel worden van het dagelijks leven", zegt Jetten. Hij wil ook weten wanneer er genoeg mensen gevaccineerd zijn om de coronaregels behoorlijk te versoepelen.

Weinig positief

"Hoe zorgen we dat dit niet nog een keer nodig is", vraagt Klaver zich af over de lockdown. Hij is weinig positief over het vooruitzicht. De testcapaciteit schiet nog flink tekort, zegt Klaver. Volgens hem zijn er misschien wel een miljoen tests per dag nodig. Ook over het vaccin zijn nog veel vragen. Hij wil weten wat het voor Nederland betekent dat de Europese toezichthouder EMA misschien aanstaande maandag het vaccin van Pfizer-BioNTech al goedkeurt. "Per wanneer gaan we dan in Nederland inenten?" Die vraag heeft ook CDA'er Pieter Heerma.

De lockdown is zo ingrijpend, dat mensen uitzicht op versoepeling verdienen, vindt SP-leider Lilian Marijnissen. "Wat wij kosten wat het kost willen voorkomen is dat we deze maatregelen moeten nemen, zonder dat we het begin van een garantie hebben dat we na 19 januari goed hieruit kunnen komen. Goed het virus onder controle kunnen houden." Daarvoor is goed testbeleid nodig, zegt de socialiste. Naast preventief testen moeten de contacten van besmette personen snel in beeld zijn. "Zijn we dan, na 19 januari, in staat het bron- en contactonderzoek vol te blijven houden, ook als het aantal besmettingen misschien weer wat op gaat lopen?"

Meer uit Binnenland

Rode Kruis: buiten wachtende asielzoekers Ter Apel onverantwoord

TER APEL (ANP) - Vijftig tot zestig asielzoekers wachten tijdens de extreme hitte vrijdag buiten op het grasveld voor het aanmeldcentrum in Ter Apel op een opvangplek, meldt het Rode Kruis. "De situatie is onverantwoord. Dit kan zo niet langer."

31 minuten geleden
Spoorpark Live schrapt vrijdagshow wegens extreme hitte

TILBURG (ANP) - Organisatie Spoorpark Live meldt dat de tweede showdag van het festival in Tilburg vrijdag niet doorgaat. Extreem weer en code rood zijn de redenen voor dit besluit. De burgemeester van Tilburg heeft de vergunning voor de vrijdag ingetrokken.

39 minuten geleden
Speurteam USAR onderweg naar Venezuela

EINDHOVEN (ANP) - Een reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag vertrokken naar Venezuela. Het Zuid-Amerikaanse land is getroffen door twee aardbevingen, waardoor minstens 188 mensen zijn overleden. Onder het puin van ingestorte gebouwen liggen waarschijnlijk nog enkele honderden mensen. De ploeg is erin gespecialiseerd om ze te zoeken.

1 uur geleden
Hoogste temperatuur ooit gemeten in Nederland op 26 juni

HOUTEN (ANP) - Het is nog nooit zo warm geweest op 26 juni als deze vrijdag. Al in de ochtend steeg de temperatuur in het Brabantse Woensdrecht naar 34,4 graden, en de temperaturen lopen nog verder op. Volgens Weeronline stond het warmterecord sinds 26 juni 1976, toen een temperatuur van 34,1 graden werd gemeten in het dorp Hupsel in de Achterhoek.

1 uur geleden
OM vervolgt schipper niet na dodelijke aanvaring in Afrikahaven

AMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie vervolgt een binnenvaartschipper van een Amsterdamse rederij niet strafrechtelijk voor een aanvaring op 26 oktober 2025 in de buurt van de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Bij het incident kwamen een 24-jarige man uit Haarlem en een 30-jarige man uit IJmuiden om het leven.

1 uur geleden
Zaterdagavond code geel voor onweer in heel Nederland

DE BILT (ANP) - Het KNMI geeft code geel af voor zaterdagavond vanwege zware onweersbuien. De weerswaarschuwing geldt voor heel Nederland.

1 uur geleden
Musea openen deuren voor mensen die verkoeling zoeken

DEN HAAG (ANP) - Verschillende musea zijn vrijdag gratis toegankelijk voor mensen die verkoeling zoeken vanwege de hitte. Onder meer Museum Catharijneconvent in Utrecht, het Stedelijk Museum in Schiedam en Museum Rembrandthuis in Amsterdam openen de deuren voor iedereen die op zoek is naar een koelere plek.

2 uur geleden