Kade Amsterdam mogelijk ingestort door overbelasting en boten
AMSTERDAM (ANP) - Het instorten van een kade in de Amsterdamse binnenstad is vermoedelijk ontstaan door overbelasting op het terrein achter de kade tijdens werkzaamheden. Ook de smalle bocht die de schepen op die plek moeten maken heeft mogelijk geleid tot schade aan het metselwerk en het opwoelen van de bodem. Dat schrijft wethouder Sharon Dijksma aan de gemeenteraad.
De kade aan de Grimburgwal stortte op 1 september in, een flink stuk verdween in het water. Twee gebouwen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) aan de kade moesten dicht, maar zijn inmiddels weer open. De UvA laat een onderzoek uitvoeren naar de precieze oorzaak van het instorten, maar vermoedelijk heeft een combinatie van factoren een rol gespeeld in het uiteindelijk bezwijken van de constructie, zo schrijft ze. "Meespeelt is dat de kade uit 1870 vrij licht ontworpen is."
Binnen de ongeveer 900 kilometers kades en oevers in Amsterdam is circa 300 kilometer in eigendom of beheer van derden. Die partijen zijn zelf verantwoordelijk voor het onderhoud.
Jarenlange verwaarlozing
Tientallen kilometers kademuur in de stad verkeren in slechte staat door jarenlange verwaarlozing. Vooral in de historische binnenstad zijn er veel kwetsbare kades, die vaak meer dan honderd jaar oud zijn en nu veel zwaarder worden belast dan waar ze destijds voor ontworpen zijn. Afgelopen jaren stortten verschillende keren kademuren in of trad er verzakking op. De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid en het onderhoud van in totaal 600 kilometer aan kades en oevers en heeft begin vorig jaar miljoenen uitgetrokken voor het herstel.
Amsterdam denkt intussen na over andere maatregelen en in de brief noemt Dijksma ook bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het weren van zwaar vracht- en bouwverkeer "als een belangrijk instrument om kwetsbare constructies te beschermen. Later dit jaar kom ik met een voorstel voor aanscherping van het huidige beleid en start de inspraak daarop", schrijft ze.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
56 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
58 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden