Kade Amsterdam mogelijk ingestort door overbelasting en boten
AMSTERDAM (ANP) - Het instorten van een kade in de Amsterdamse binnenstad is vermoedelijk ontstaan door overbelasting op het terrein achter de kade tijdens werkzaamheden. Ook de smalle bocht die de schepen op die plek moeten maken heeft mogelijk geleid tot schade aan het metselwerk en het opwoelen van de bodem. Dat schrijft wethouder Sharon Dijksma aan de gemeenteraad.
De kade aan de Grimburgwal stortte op 1 september in, een flink stuk verdween in het water. Twee gebouwen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) aan de kade moesten dicht, maar zijn inmiddels weer open. De UvA laat een onderzoek uitvoeren naar de precieze oorzaak van het instorten, maar vermoedelijk heeft een combinatie van factoren een rol gespeeld in het uiteindelijk bezwijken van de constructie, zo schrijft ze. "Meespeelt is dat de kade uit 1870 vrij licht ontworpen is."
Binnen de ongeveer 900 kilometers kades en oevers in Amsterdam is circa 300 kilometer in eigendom of beheer van derden. Die partijen zijn zelf verantwoordelijk voor het onderhoud.
Jarenlange verwaarlozing
Tientallen kilometers kademuur in de stad verkeren in slechte staat door jarenlange verwaarlozing. Vooral in de historische binnenstad zijn er veel kwetsbare kades, die vaak meer dan honderd jaar oud zijn en nu veel zwaarder worden belast dan waar ze destijds voor ontworpen zijn. Afgelopen jaren stortten verschillende keren kademuren in of trad er verzakking op. De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid en het onderhoud van in totaal 600 kilometer aan kades en oevers en heeft begin vorig jaar miljoenen uitgetrokken voor het herstel.
Amsterdam denkt intussen na over andere maatregelen en in de brief noemt Dijksma ook bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het weren van zwaar vracht- en bouwverkeer "als een belangrijk instrument om kwetsbare constructies te beschermen. Later dit jaar kom ik met een voorstel voor aanscherping van het huidige beleid en start de inspraak daarop", schrijft ze.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
34 minuten geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
1 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
10 uur geleden