Kabinet wil van provincies snel 1200 opvangplekken
DEN HAAG (ANP) - De provincies moeten heel snel elk honderd opvangplekken realiseren. Die "dringende oproep" heeft de minister-president, samen met staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) en minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken), deze week aan de provincies gedaan.
De plekken moeten al de "komende dagen" worden gerealiseerd. De asielzoekerscentra zitten overvol en gemeenten en provincies komen afspraken over het aantal te leveren opvangplekken niet na, schrijven Van der Burg en De Jonge aan de Tweede Kamer.
In april deed het kabinet ook al een dringende oproep voor extra plekken. Op 1 juli zouden er 8000 moeten zijn, maar nog maar de helft is gerealiseerd. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) verwacht op 1 augustus een tekort van 7500 plekken en aan het eind van het jaar een tekort van circa 34.000.
Uitplaatsen
De bewindslieden hopen dat eind augustus "een aantal" nieuwe opvanglocaties open zal zijn. Verder moet het tekort aan opvangplekken worden aangepakt door het versneld uitplaatsen van statushouders naar gemeenten. Zij kunnen ook ondergebracht worden in hotels. Verder is afgesproken dat zij terechtkunnen op vrije plekken voor Oekraïense ontheemden en worden er versneld doorstroomlocaties gerealiseerd waar statushouders kunnen wachten op een woning.
In de asielzoekerscentra wachten 17.700 statushouders (asielzoekers met een verblijfsvergunning) op een huis. In onder meer hotels wonen nog eens 1850 statushouders. Gemeenten hebben een opdracht om jaarlijks een bepaald aantal statushouders te huisvesten, maar dat wordt niet gehaald.
In de eerste zes maanden van dit jaar hebben gemeenten al 10.500 statushouders te weinig gehuisvest. In de tweede helft van dit jaar moeten ze nog een 17.000 statushouders onderdak bieden. "De achterstand zal door de opgave voor gemeenten voor de tweede helft van 2024 nog groter worden", aldus de bewindslieden.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
7 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
19 uur geleden