Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Kabinet wil serieuze inperking vuurwerk

Kabinet wil serieuze inperking vuurwerk

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil de verkoop van consumentenvuurwerk sterk aan banden leggen. Dat heeft minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) na de ministerraad gezegd.

"We willen een serieuze verdere inperking van het vuurwerk", zei de bewindsman. Belangrijke leidraad daarbij is de wens van de politie en hulpdiensten en het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Die pleiten allemaal voor een verbod van knalvuurwerk en vuurpijlen. Tijdens oud en nieuw deden zich weer meer incidenten voor. "Een wildwestpuinhoop", noemde Grapperhaus het. "We hebben er goed over gesproken in het kabinet en echt gezegd dat dit niet meer kan."

In de Tweede Kamer is sinds kort een krappe meerderheid voor een verdere beperking van het consumentenvuurwerk. Binnen de coalitie lopen Grapperhaus' eigen partij, het CDA, en de VVD er nog niet warm voor.

Vaart maken

Grapperhaus wil vaart maken, benadrukte hij. De komende weken wil hij overleggen met politie en brandweer. Nog voordat de Kamer eind februari met voorjaarsvakantie gaat, wil hij een aantal concrete voorstellen op papier hebben staan, "zodat we dit helemaal gesetteld hebben".

Maar er moet meer gebeuren dan alleen een inperking van het afsteken van vuurwerk, vindt Grapperhaus. Hij wil "vaart maken" met een wetsvoorstel om taakstraffen te verbieden als er geweld tegen hulpverleners wordt gebruikt.

Meer uit Politiek

Jetten houdt rekening met economische tegenvaller door Iranoorlog

DEN HAAG (ANP) - De kans is aanwezig dat de Iranoorlog maar voort blijft duren en daarom houdt Rob Jetten er rekening mee dat de economische cijfers "minder rooskleurig" worden, zei de premier bij zijn wekelijkse persconferentie. "En dan gaan we als kabinet echt kijken hoe we ook Nederlandse inkomens toch zoveel mogelijk kunnen ondersteunen."

10 uur geleden
Minister: niet meteen problemen door storing met asielsysteem

DEN HAAG (ANP) - De storing met het asielsysteem Eurodac levert niet meteen problemen op in Nederland, verzekerde migratieminister Bart van den Brink na afloop van de ministerraad. Middels dit systeem kunnen landen informatie als vingerafdrukken uitwisselen, om na te gaan of iemand in een andere EU-lidstaat ook al een asielaanvraag heeft gedaan. Die gegevens worden nu nog steeds verzameld in het aanmeldcentrum in Ter Apel, maar kunnen door de storing pas later worden verstuurd.

11 uur geleden
Van Essen: 26 juni duidelijkheid over oplossen stikstofslot

DEN HAAG (ANP) - Boeren, bedrijven of mensen die een huis zoeken, krijgen over twee weken duidelijkheid over hoe Nederland van het stikstofslot gaat. Dat vooruitzicht gaf landbouwminister Jaimi van Essen voorafgaand aan de ministerraad. "Ik denk dat het land daarop wacht, het land wil ruimte."

14 uur geleden
Sterk: Iedereen moet toegang tot WK voetbal kunnen krijgen

DEN HAAG (ANP) - Sportminister Mirjam Sterk zal rondom het WK voetbal in de VS benadrukken dat "toegang tot sport voor iedereen is. Voor de teams en iedereen eromheen." Ze wil daarbij ook extra aandacht vragen voor de lhbti-gemeenschap.

15 uur geleden
Schoof: VWS kwam zichzelf vol tegen aan begin coronacrisis

DEN HAAG (ANP) - De organisatie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) was niet ingericht op een crisis en kwam zichzelf vol tegen aan het begin van de coronapandemie. Dat zei Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

15 uur geleden
Van den Brink verwacht fors minder nareizigers door migratiepact

DEN HAAG (ANP) - De komende maanden zullen fors minder nareizigers naar Nederland komen. Dat is de verwachting van asielminister Bart van den Brink nu het Europese migratiepact vrijdag in werking is getreden. Het pact is wat hem betreft een succes als "alle landen het uitvoeren zoals we hebben afgesproken."

16 uur geleden
Sjoerdsma houdt volgens PRO 'groot probleem' zonder hulpkoppeling

DEN HAAG (ANP) - Zolang de koppeling tussen hulp en de omvang van de economie niet is hersteld, houdt minister Sjoerd Sjoerdsma (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, D66) een "groot probleem", waarschuwt Suzanne Kröger van PRO. Haar partij helpt de bewindsman dit jaar zijn begroting door de Eerste Kamer te krijgen in ruil voor 380 miljoen euro extra voor ontwikkelingshulp.

1 dag geleden