Kabinet vindt dat er veel gedaan is sinds toeslagenrapport
DEN HAAG (ANP) - Volgens het demissionaire kabinet is er "heel veel" gedaan sinds het parlementaire rapport over de toeslagenaffaire het licht zag. De Tweede Kamer vindt dat het allemaal te lang duurt. "We proberen tijdens de rit te kijken hoe we het proces kunnen versnellen", aldus premier Mark Rutte.
Een half jaar geleden verscheen het eindverslag van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK). Woensdag besprak de Tweede Kamer het rapport waaruit bleek dat tienduizenden mensen ten onrechte door de Belastingdienst zijn aangemerkt als fraudeur. Het kabinet trad af om het rapport.
Het kabinet beloofde de gedupeerden hun geld terug te geven en verder te helpen om hun leven weer op het rails te krijgen. Uitvoeringsorganisaties zoals de Belastingdienst moeten de menselijke maat terugkrijgen en het kabinet zegde de Kamer toe de informatievoorziening te verbeteren. Bijna negentig actiepunten werden aangekondigd.
Langzaam
Het is ook "ongelofelijk complex", zei Rutte tegen Henk Nijboer (PvdA) toen die verkondigde dat er "nog geen zicht op een oplossing is". Er wordt volgens Rutte "ontzettend hard" gewerkt aan de hersteloperatie. Maar hij erkende dat het allemaal niet zo snel ging. "Ik wil ook meer." Het kabinet onderzoekt hoe de hersteloperatie kan worden versneld.
Dat het langzaam gaat komt ook omdat steeds meer gedupeerden zich melden. Bijna 20.000 kregen al 30.000 euro compensatie, maar het aantal gedupeerden dat zich heeft gemeld ligt inmiddels al op zo'n 43.000. En dat aantal neemt nog steeds toe. Veel slachtoffers hebben een dubbele nationaliteit. Er is gediscrimineerd en wetten zijn overtreden.
Vertrouwen
Het doel van kabinet is tweeledig, zei staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Toeslagen). Er moet recht worden gedaan aan de slachtoffers en de ouders moeten echt worden geholpen, niet alleen financieel. Het andere doel van het kabinet is te zorgen dat mensen weer vertrouwen krijgen in de overheid.
Rutte verwacht de "komende paar jaar een heel eind te komen" met het oplossen van de problemen van de meeste gedupeerden. Maar hij ziet ook het risico dat er een restgroep blijft die ook daarna nog zorg nodig heeft.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
8 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
20 uur geleden