Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Kabinet trekt 21 miljoen uit om ggz-patiënten aan werk te helpen

Kabinet trekt 21 miljoen uit om ggz-patiënten aan werk te helpen

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet heeft er de komende twee jaar in totaal ruim 21 miljoen euro voor over om patiënten in de geestelijke gezondheidszorg aan werk te helpen. Met dat geld kunnen ggz-instellingen voor de juiste begeleiding zorgen.

Dat staat in een regeling die minister Carola Schouten (Participatie) deze week online heeft gepubliceerd en waar de Volkskrant als eerste over berichtte. "Gezond zijn en je gezond voelen is belangrijk om deel te kunnen nemen aan de maatschappij", schrijft de bewindsvrouw. "En andersom werkt het ook: wie meedoet in de samenleving, voelt zich beter."

Het plan van Schouten richt zich op de door ggz-instellingen zelf ontwikkelde IPS-methode (individuele plaatsing en steun), waarin zorg, re-integratie en jobcoaching samenkomen. Onderzoek naar de werkzaamheid van deze methode wijst uit dat de helft van de deelnemers na vijf jaar nog altijd werk heeft.

Nieuwe kansen

Met het beschikbare budget kunnen naar schatting 2225 mensen met bijvoorbeeld angst, depressie, ADHD, autismespectrumstoornissen, bipolaire stoornissen, eetstoornissen en persoonlijkheidsstoornissen worden geholpen. Voor de subsidieregeling kunnen ggz-instellingen terecht bij de gemeenten.

Cliëntenorganisatie MIND is positief over het initiatief. "Er is een grote groep mensen die potentieel heeft, maar nu te vaak wordt verwezen naar dagbesteding of vrijwilligerswerk", legt beleidsmedewerker arbeid Thomas Pruijsen uit. "Tegen deze mensen is misschien gezegd dat ze nooit kans zullen maken op de arbeidsmarkt."

Door goede begeleiding en een kort lijntje met de ggz-instelling kan iemand toch tot betaald werk komen. "Wel is het belangrijk om te monitoren of mensen ook echt bij betaald werk uitkomen en niet alsnog op een vrijwilligerspost belanden", benadrukt Pruijsen. Het traject gaat volgens hem van start bij grotere ggz-instellingen. Mensen die bij kleinere instellingen worden behandeld of niet onder behandeling staan blijven zo buiten beeld. "Dat is een nadeel, maar je moet natuurlijk ergens beginnen."

Meer uit Gezond

Wetenschapper: gevoel urgentie over corona verschilde ook bij ons

DEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

22 uur geleden
RIVM zag al vroeg dat corona-uitbraak veel groter was dan gedacht

DEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.

2 dagen geleden
Volgende coronaverhoorweek trapt af met Diederik Gommers

DEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.

5 dagen geleden
Rutte: Nederland ontsnapte in coronatijd maar net aan code zwart

DEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

5 dagen geleden
Coronacrisis riep ook in kabinet 'grote emoties' op, zegt Rutte

DEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

5 dagen geleden
Schoof: onvoldoende energie gestopt in bereiken coronacritici

DEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.

5 dagen geleden
Geen alternatief voor aanvankelijke aanpak corona, zegt Schoof

DEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

5 dagen geleden