Kabinet: reizen naar Zweden en VK nog even niet
DEN HAAG (ANP) - Nederlanders kunnen vanaf 15 juni weer op vakantie buiten Nederland, maar nog niet buiten Europa. Daar blijft nog code oranje of rood gelden en wordt reizen afgeraden. Nederland gaat geen vakantiegangers repatriëren als zij onverhoopt in problemen komen door een nieuwe uitbraak van het coronavirus in hun vakantieland. Reizigers moeten zelf zien terug te keren, vindt het kabinet.
Premier Mark Rutte zei woensdag na coronacrisisberaad van het kabinet dat iedereen weet "dat er risico's zijn bij reizen". Hij benadrukte dat mensen zich goed moeten voorbereiden op de reis en zich voortdurend op de hoogte moeten houden tijdens hun vakantie. Het kan volgens de premier ook gebeuren dat er tijdens de zomer weer een negatief reisadvies komt voor streken, steden of zelfs landen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zal tijdens de zomer met wekelijkse updates komen over vakantielanden.
Vanaf 15 juni voorziet het kabinet dat reizen naar twaalf landen weer mogelijk wordt. Zij krijgen niet langer een oranje reisadvies maar code geel, omdat zij vergelijkbare risico's hebben als Nederland. Het zijn onder meer Duitsland, België, Italië, Kroatië en de Nederlandse Cariben. Rutte heeft goede hoop dat vóór 5 juli ook nog Frankrijk, Spanje, Oostenrijk en Zwitserland aan dit rijtje worden toegevoegd. Veel landen moeten nog beslissen of ze toeristen toestaan en onder welke voorwaarden. Toeristen uit die landen zijn ook welkom in Nederland, waar zij zich aan de Nederlandse regels moeten houden.
Reizen naar Zweden en het Verenigd Koninkrijk blijft het kabinet voorlopig afraden, vanwege de hogere risico's van het coronavirus. Reizigers die om dringende redenen toch naar oranje of rode landen gaan, moeten bij terugkeer veertien dagen thuis in quarantaine vanwege het besmettingsrisico. Ook reizigers die in een land zijn dat weer van geel naar oranje zou gaan, moeten na terugkeer alsnog twee weken in thuisquarantaine.
En, waarschuwde Rutte, "geel is geen groen". Geen enkel land is al helemaal veilig. Vakantiegangers moeten zich te allen tijde aan de coronabeperkingen houden die op hun vakantiebestemming gelden. Ook is het volgens hem wijs om de Nederlandse regels in acht te nemen. Onverstandig is het om volle clubs en drukke uitgaansgebieden te bezoeken. Mensen die in het buitenland klachten krijgen, moeten zich bij de lokale gezondheidsdiensten en bij de GGD in hun woonplaats melden.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) heeft het onderhoud aan meerdere wegen voorlopig geschrapt, omdat er vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te weinig geld beschikbaar is. Dat bevestigt een woordvoerder van RWS na berichtgeving door De Telegraaf. Het gaat om wegen in Groningen, Friesland, Drenthe en Utrecht.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Tussen Breukelen en Utrecht kunnen woensdag geen treinen rijden door blikseminslag, meldt NS. Daardoor is er geen treinvervoer mogelijk op de trajecten Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal en Schiphol Airport - Utrecht Centraal. De vervoerder verwacht dat dit tot in ieder geval 13.00 uur zal duren. Eerder meldde NS nog dat de problemen tot ongeveer 19.00 uur zouden aanhouden.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In bijna heel het land kunnen onweersbuien voor overlast zorgen. Die kunnen gepaard gaan met hagel en windstoten, meldt het KNMI.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De uitstoot van broeikasgassen was in het eerste kwartaal van 2026 minder dan een jaar eerder. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek en het RIVM op basis van voorlopige cijfers. In het begin van dit jaar was de uitstoot ruim 5 procent minder dan in dezelfde periode in 2025.
7 uur geledenTER APEL (ANP) - In de nacht van dinsdag op woensdag brengen twaalf asielzoekers de nacht door op het voorterrein van het aanmeldcentrum in Ter Apel. Dat meldt hulporganisatie MiGreat.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het luchtalarm blijft bestaan. Er komt een nieuw sirenenetwerk in samenwerking met Defensie. Dat meldt justitieminister David van Weel (VVD). In een brief spreekt hij van een "nieuw innovatief sirenenetwerk dat aansluit bij de eisen van deze tijd". Het moet ook landelijk bediend kunnen worden.
19 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - Vijfhonderd inwoners van Nijmegen mogen vanaf 1 september een halfjaar gratis met de trein reizen, zowel in de spits als daarbuiten. De gemeente doet mee aan een proef van de NS. Die is bedoeld om "mobiliteitsongelijkheid tegen te gaan en beter inzicht te krijgen in de reisbehoefte van mensen voor wie reiskosten een drempel zijn".
22 uur geleden